dupavisitometer

KEKASIH CINTA ORANG

Aku suka baca blog orang. Rayau sana, rayau sini, tengok persepsi orang pada hidup, pada Malaysia, dan pada dunia. Persepsi orang-orang ini jadi arah pandu pada persepsi aku. Ini aku simpan pada diri aku sendiri. Bahaya kalau dilepaskan. Zaman ini, silap tulis, aku boleh jadi Nelson Mandela, nasib aku boleh jadi sama macam Mumia Abu Jamal. Tahanan tanpa perbicaraan. Aku rayau di nuhaa, rentas dari blog zulhabri. Nuhaa bermediumkan bahasa inggeris. Ada cerita pasal hubungan antara manusia. Maksud aku cinta. Dara bernama Grace. Uda bernama David. Posmennya (ikut kata Nuhaa) DJ dari Mix fm (aku pun lupa la, tapi itu tak penting). Grace suka David, tapi kurang pasti david suka dia ke tidak. Ajaibnya pula, David pun suka Grace, tapi David kata dia “average Joe”, tiada padan dengan Grace. DJ umpan sikit, david pun terus memuji-muji si grace, dia ingat dj suka-suka telefon dia, padahal grace tekun mendengar di hujung talian. Akhirnya Grace respons, David pulak yang terkujat-kujat. Malu ke, terkejut ke, aku pun tak tau. Cerita-cerita cinta macam ini, selalu meletakkan kita satu tingkat lagi dalam angan-angan kita tentang cinta. Kadang-kadang kita bermohon dengan hati kecil “baiknya kalau lelaki/perempuan itu aku”. Berapa ramai berharap mereka ada uda yang macam rangga, dan berapa ramai yang harap mereka ada dara macam Cinta. Banyak cerita, filem,mitos, lagenda, pantun, puisi, sajak dalam dunia ini tentang cinta. Dengar-dengar berperang sebab cinta pun ada. Tapi, sebab aku melayu, aku menilai cinta dengan nilai budaya aku sendiri. Aku selalu kagum dengan sajak kekasih oleh SN Usman Awang. Diksi, rima, drama, maksud dan tertibnya saling lengkap-melengkapi. Di dalam kekasih ada imaginasi Di dalam kekasih ada ambisi Di dalam kekasih realiti.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...