dupavisitometer

ANGIN KENCANG BERTIUP KHABAR

Ini telah dibuktikan. Pilihanraya kita memang ganas. Semuanya terdesak, dan bila terdesak ada rusuhan adrenalin, semangat, dengki, khianat, dan kejujuran. Siapa yang memiliki sifat apa, tak dapat lah aku nak pastikan. Sebab dalam politik demokrasi, sentimennya banyak, strategisnya banyak, rahsia dan selinap-selinapnya pun banyak.
Barangkali, takhta Ijok tidak lama. Angin yang bertiup khabar kini semakin kencang. Mula-mula dari golongan yang tidak penting, kemudian merebak ke orang-orang yang digelar "Players". PM sudah bagi pantun, wakil rakyat sekarang jangan libang-libu jadi calon ke tidak untuk jadi wakil pemilihan akan datang. RTM sudah mula aktif siarkan rancangan arkib "Kawasan Saya". Selepas Ijok, RTM lagi sekali siarkan serangan politik saraf terhadap Keadilan, atau lebih tepat lagi kepada DSAI.
Warta perdana bercetak, sudah 3 kali cuba bagi "limelight" pada berita pemilihan umum. Ada teka-teki, teka-tekuk, yang perlu diselesaikan. Buai laju-laju, sampai pucuk atap, apa dalam baju, sampai malu kau nak singkap?.
Dulu, kesultanan Melayu Melaka, selalu mintak pandangan dan buah fikiran memanda menteri bila nak buat keputusan. Selalunya yang tak penting. Sebab kalau penting, aku pun tertanya, kenapa banyak keputusan sultan dalam hikayat, macam terburu-buru. kalau kurang periksa, boleh periksa dalam Sejarah Melayu, Hikayat Siak, dan Hikayat Raja Donan.
Kini, rakyat adalah raja. sebab dulu sultan lantik Memanda menteri. Maknanya, Memanda menteri adalah ketua eksekutif kepada negerinya. Sekarang, bila demokrasi, kuasa rakyat adalah kuasa raja. rakyat ada kuasa memilih ketua eksekutifnya.
Cuma, dulu raja mintak pandangan Memanda menteri bila nak buang undi, tapi sekarang, memanda menteri pulak yang pandai-pandai suruh "raja" tunggu bila nak buang undi. Bila dan siapa yang memulakan tradisi lapuk yang tak segan mati dek adat ini, tidaklah aku ketahui jua hingga kini.
Sekianlah dihikayatkan.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...