dupavisitometer

hampeh No: 1 (generasi)

sekitar aku lepas grad dulu (03-04), first keje aku dekat kompeni movers, tokeinya india kongsi dengan melayu. bukan melayu tipikal, tapi melayu grad oversea layan MJ dalam ofis dan kereta kelisanya.

bawah bos melayu ni, aku handle konon-kononnya job dari gomen, dan team india handle job dari private. so, aku banyaklah meluangkan masa dan tenaga aku pegi cari job dengan gomen ofis. dah namanya cari job, segalanya ku telan jua. semangat nak majukan diri. banyaklah aku jumpa perkara-perkara tipikal yang selalu orang keluh pasal attitude kakitangan awam. nak buat mcmana, kakitangan awam kat india pun sama jugak tak effisiennya. baguslah, low compare dengan low la ye tak? apple to apple...hahaha...dasar tak nak maju.

sampai ada sekali, aku jumpa mamat perolehan, sembang punya lama, sampai aku ingat inilah dia job aku yang pertama. last-last dari kiasan aku tau mamat ni nak makan pakai tangan kiri. aku dah dapat insight awal dari bos, tak payah pening kepala, aku roger bos india aku cakap 'bola satu nak makan free'. bos india aku faham mamat ni nak makan pakai tangan kiri.

sebagai penutup bicara, mamat tu siap pesan kat aku, sekarang kita bukan jer pikir mcmana nak kumpul duit untuk kita, kita pikir jugak untuk kumpul buat modal ANAK-ANAK kita nak meniaga nanti. WTF? aku angguk-angguk kepala, lepas tu aku cakap bos saya tu india, dah la india, kafir pulak tu. encik bincang dengan dia ajer lah. dia tu understanding orangnya.

aku sampai hari harap sangat dia faham apa maksud aku reply macam tu, sebab kompeni aku tak dapat job tu.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...