dupavisitometer

ceramah crasher

ada satu taktik politik keji dan kebudak-budakkan yang semakin popular dalam skop propaganda politik tanahair, yang aku panggil 'ceramah crasher'. apa dia ceramah crasher ni? ceramah yang dibuat untuk crash ceramah sedia ada. pakatan buat ceramah, UBN pun buat ceramah crash. UBN buat ceramah (majlis), pakatan pulak pergi bawa diri 'crash' ceramah UBN. 

motifnya tak perlulah persoal, sebab politik malaysia ini sudah peringkat yang obama quote 'anything goes...'

walaupun semua benda dalam dunia ini ada kebaikan dan keburukan, tapi taktik 'ceramah crasher' memang banyak buruk dari baik. yang hadir hanya kebencian yang membuak-buak atas satu sama lain. sudahlah majoriti orang melayu itu sudah memang keliru dengan ideologi politik yang didakap macam akidah, dicurahkan lagi api kebencian dengan taktik ceramah crasher. 

soal siapa mula dulu, lagi teruk crashnya dengan aku punya crash, crash yang melampaui batas hanyalah pertanyaan-pertanyaan yang tak matang dan mentah fikiran. pokoknya kena berhenti dan bertindak matang.

kalau yang di upah dan digula-gula, biarkanlah labu terjun dengan labi-labinya..apa ada hal.

p/s: 

aku dah tengok dokumentari 'freedom riders' kat youtube, sekitar gerakan anak muda berbilang bangsa amerika pada tahun 15 Mei 1962 yang menentang undang-undang rasis kulit putih dan kulit hitam yang didalangai klux klax klan dengan bus trip washington - new orleans. mengagumkan. ada masa aku ulas.

16 mei 1969, racial riot in malaya...hmmm....

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...