dupavisitometer

REVOLUSI


Selalu kejadian manusia yang diberi tuhan kelebihan daripada saudaranya sesama manusia, memegang kekuasaan di dalam negeri. Setelah telapaknya teguh di dalam memegang kekuasaan itu, dia melakukan kezaliman dan sewenang-wenangnya di atas bumi Allah. Dia menghimpit menindas sesama manusia dan menumpahkan darah. Maka berusahalah golongan yang tertindas tadi melepaskan diri dari himpitan ini.

Usaha melepaskan diri ini kadang-kadang memakan masa yang lama, berpuluh-puluh tahun. Mulanya penindasan itu diterima saja dengan sabar oleh penduduk. Dipandang sebagai suatu takdir atau azab Allah yang tidak dapat dielakkan. Kerana penindasan itu tiada tertahan lagi, maka timbullah seorang manusia yang berani menyatakan fikirannya dan mencela tiap-tiap perbuatan yang tiada adil, atau hendak meminta perubahan yang baru.

Maka sangat murkalah pihak pemerintah kepadanya, dia dituduh hendak mengembangkan kekuasaan, hendak mengacau aturan yang telah lazim, hendak mengubah adat lama pusaka usang. Bukan sahaja pihak yang berkuasa amat marah kepadanya, rakyat yang hendak ditolong itu sendiri, rakyat yang hendak dilepaskan dari belenggu, menuduhnya pula sebagai pengacau, pengganggu keamanan.

Kadang-kadang pengubah itu dibunuh oleh bangsanya sendiri, atau lari dari tempat tinggalnya, kerana tiada tahan kena cela dan maki. Kadang-kadang pula dia difitnah “perkakas bangsa asing”, “menerima wang suap”, bahkan kadang-kadang teman-temannya sendiri menuduhnya pengecut kalau dia bersikap kendur, atau “Diktator” kalau dia keras, atau disuruh “undur” kalau dilihat kurang dari kekuatan lawan.

Tetapi, fikiran yang dikeluarkan oleh orang yang pertama tadi, tidak dapat ditahan lagi. Dalam masyarakat ia mula tumbuh, kian lama kian subur, walau bagaimanapun jua hambatannya.

Pekerjaan orang yang pertama belumlah sempurna, nanti ada orang yang kedua menambah dan memupuk fikiran itu, datang yang ketiga, keempat dan seterusnya, sehingga mulai goyang batu sendi susunan lama, dan seterusnya membentuk sendi pendirian baru yang teguh dalam masyarakat. Akhirnya, tibalah aksi serentak.

Tak ubahnya rupanya dengan air yang mengalir dari puncak bukit, lalu terhambat pada suatu tempat oleh suatu empangan. Mana air yang dahulu datang, berhenti dulu di muka empangan itu, menunggu temannya dan mengumpul kekuatan serentak. Setelah genap bilangannya, ditekanlah bersama-sama empangan itu, yang dimuka mendesak empangan, yang dibelakang tidak mahu undur lagi, sekaligus, dalam sorak-sorai yang riuh rendah, empangan tadi terjatuh hancur, atau tersingkir ke tepi, atau terbawa hanyut.

Maka esok pagi, kelihatanlah yang lama telah rompak, banyak batang dan pohon tumbang. Kadang-kadang ada orang yang turut hanyut, tidak tersua bangkainya lagi. Maka dari mulai hari besoknya itu dimulailah menyusun dan membangun yang baru.

Usaha melepaskan diri sampai berhasil menumbangkan satu kekuasaan yang menindas, dinamai REVOLUSI. Revolusi sosial adalah perjuangan di dalam negeri mencapai masyarakat yang lebih adil.

Prof. Hamka
(Ditulis sekitar 1945 – 1950)
Petikan dari bahagian Pendahuluan
Judul Buku: Islam: Revolusi Ideologi dan Keadilan Sosial
Pustaka Dini, Cetakan Pertama 2006
Himpunan Buku Asal:
“Revolusi Agama”, “Falsafah Ideologi Islam” Dan “Keadilan Sosial Dalam Islam”

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...