dupavisitometer

KERISAUAN PADA BANGSA

Aku punya seorang teman, yang sentiasa risau dan kecewa dengan kelaku bangsanya. Dia selalu mengharapkan bangsanya jadi istimewa kerana mereka adalah pewaris segala warisan bangsanya.
Dia sering mencari jawapan, kenapa dan mengapa bangsanya yang dulu begitu begini, sudah menjadi macam itu macam ini. Begitu begini bangsanya sudah menjadi sejarah yang tidak terulang, dan macam itu macam ininya pula sudah jadi barah tak terjampi pawang. Bangsanya hampir tertewas.
Dia juga sering kecewa, dengan kelaku para bangsawan bangsanya, yang pada fikirannya menyeleweng, buta dan tewas dengan nafsu yang nafsi, yang korup, yang kroni,yang tamak, yang haloba, yang melepas pucuk, yang menabur pujuk, yang bertalamkan dua muka dan lebih parah sudah jauh dengan ISLAM.
Kerisauannya pada kedudukan bahasa, peluang peniaga muda dan tua, dana dusta, warisan budaya lupa, peluang pendidikan yang tidak imbang, pengagihan dana dan projek yang tercium tidak kenanya. Dia juga kadang-kadang mempersoal tentang kedudukan strategik negerinya yang jauh dari jangkauan bangsanya.
Malang sekali temanku ini telahpun menemui Rabbul-Izati dalam keadaan yang aman dan damai(Sebab dia hamba-Nya yang ta'at barangkali), seminggu sebelum ajalnya, sempat dia berpesan melalui SMS.
"Demi masa, manusia dalam kerugian, kecuali bagi mereka yang berbuat kebaikan,berpesan-pesan dengan kebenaran dan sabar"
Bukankah semua ini yang bangsaku perlukan?

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...