dupavisitometer

aku yang bajet neutrallah sangat.

ya, bajet 2013 memang panas. mantap tidaknya bajet 2013 adalah ditafsir mengikut persepsi kecenderungan politik masing-masing. cendiakawan yang menganalisis di tv, radio dan internet pun memberi komentar ikut 'kecenderungan' kepartian masing-masing.

satu realiti pahit di malaysia sekarang ialah 'kamu' sukar untuk jadi neutral. 

mengutuk sikit sudah masuk pakatan. sokong sikit sudah masuk barisan. akhirnya point-point terbaik yang bermanfaat untuk faedah bersama turut kabur dan terhumban sekali dalam dogma permainan politik sempit yang politikus-politikusnya busung dengan kebencian dan persengketaan. wahai tuhan, sudahkan kami rakyat malaysia ini hena dan tersumpah dengan lomba kuasa ini?

percaya atau tidak, ditengah-tengah 'kemelut & krisis undi pilihanraya' ini, ada ditengah-tengah kita ini masharakat marhaen, golongan ibu tunggal, para buruh kais pagi makan pagi, yang saban waktu nurani dan hati kecilnya bergegar runsing dengan kesempitan hidup dan berbelanja. paling tidak, 'bajet' nak bayar sewa rumah lepas ke tidak? kalau anak tak sakit, motor tak buat hal, mungkin cukup.

aku tak reti nak ulas pasal bajet kali ini. aku tak reti nak neutralkan apa yang aku rasa. kalau aku rasa tak betul, dan aku tulis paling tidak aku di 'mahkota'kan sebagai golongan tak kenang budi. kalau aku rasa betul, dan aku tulis, paling tidak aku jadi barua kerajaan. 

yang pasti aku tahu ini.

hutang berbillion bukan masalah salah bajet setahun dua. ini salah bajet berpuloh tahun lamanya!

dan membenarkan kerajaan salah buat bajet berpuloh tahun lamanya bukan salah kerajaan. salah kitalah sebab asyik angkat orang yang sama.

dan paling bangsat, kalau kita 'ubah' sangat pun...end up kita masih lagi pilih pihak yang akan buat bajet salah.

sehingga kini nama calon TPM pakatan rakyat masih tersembunyi dalam gua.

melayu nak kongsi kuasa dengan cina. tapi ingat, cina belom tentu nak kongsi RM dengan melayu. Entahlah, tapi orang BR1M melayu punyalah payah, sampai berpilih-pilih dan sampai dengar ceramah. orang cina collect BR1M dengarnya takde pulak banyak masalah. takde pulak cina kena dengar ceramah. DAP pun kurang komplen. Melayulah ada sikit problem. bertolo-tolo sampai jadi buruk siku dan mengungkit-ungkit. dah dasar melayu macam itulah. suruh kenang budi tu mengungkitlah namanya tu.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...