dupavisitometer

KITA DAN SOCIAL MEDIA

5 tahun dulu, kesesakan dan impak media sosial tidak lah sesibuk ini. tidak setinggi ini paras kompleksitinya. kini, di tahun 2015, bergegarnya sosial media bermaksud bergegarnya persepsi dan arah fikir kita terhadap sesuatu topik. atau nama lainnya viral. kita terpana dan terlekat kepada sesuatu isu berdasarkan info di sosial media, berbanding info yang legit dan sah. 

impak sosial media ini terus menghantui seluruh aspek sosial yang lain, antaranya persekitaran politik, ekonomi, sosial, hiburan, gaya hidup dan paling berbahaya apabila ia memberikan kesan kepada isu - isu keagamaan. 

apakah punca dan katalis kepada pembuakan dan kegilaan media sosial untuk period 5 tahun yang dulu? antara lain adalah berpunca dari kemudahan akses (kalau dulu smartphone hanya boleh sms dan kos tinggi untuk internet surfing), dan paling penting, adanya feeder (entiti yang aktif nak post segala mak nenek ke media sosial) dan juga takers / responser (entiti yang terima hype feeder dan semangat pulak nak suruh entiti lain menghantar response yang sama). 

yang paling mendapat perhatian adalah sekiranya feeder post sesuatu yang berpotensi menimbulkan konflik. konflik kepada kepercayaan sedia ada (contoh: persoalan bid'aah), atau konflik kepada perseteruan (contoh: politik dan perselisihan selebriti).

jarang sekali hype dan konflik ini berlaku dan mendapat sambutan responser dalam kes data dan fakta (Contoh: laporan kewangan / ekonomi) dan sesuatu yang responser rasa ianya tidak konflik / sensasi (Contoh: lokasi pelancongan). 

kalau dulu orang berkata, rumah siap pahat masih berbunyi, media sosial kini merubah fungsinya sebagai 'pahat' untuk membuat bunyi - bunyi (baca: komen-komen, hype) kepada perkara (baca: rumah) yang sudah siap. begitulah sebabnya terjadi viral recycle yang sering hadir dan auto-feed sesetengah media sosial, facebook contohnya. 

samada ianya sesuatu yang baik, atau kurang baik, terletak kepada feeder dan responser yang bertanggungjawab. tetapi, mesharakat kita nampaknya sudah selesa untuk menerima semua ini. samada ianya benar atau tidak, sah atau tidak, verified atau tidak, semuanya tidak dipedulikan dan sekiranya melibatkan fakta dan data, cukup dengan sekadar jawapan dari lebai google.

sedangkan impak dari komen-komen dangkal dan membabi buta ini jauh lebih serius dari lebai google, dan persepsi si feeder dan responser. 

attention seeker lagi berat masalahnya. sangat berat sampai aku rasa malas nak ulas panjang dah.    

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...