dupavisitometer

Kalau Mencari Tempat Mandi Dan Kalau Mencari Pemimpin Sejati

Kalau mencari tempat mandi
pertama teluk, kedua pantai
Kalau mencari pemimpin sejati
Pertama elok, kedua pandai
  1. Di atas itu satu pantun lama, panduan orang Melayu terdahulu kepada generasi akan datang. Berdasarkan isi dan susunan pantan itu, terbukti sudah masalah mencari pemimpin ini memang menjadi satu masalah yang besar kepada orang Melayu. Maka, orang-orang Melayu lama, (mungkin zaman kesultanan Melaka) sepakat untuk meninggalkan pesan kepada anak-cucu mereka dimasa depan, faktor-faktor utama yang diperlukan untuk memilih pemimpin secara amnya agar dapat melindung dan menyelamatkan agama, harta benda, tanah-tanah dan maruah orang Melayu.
  2. Elok itu, pastilah elok serba serbi. Namun, bagi aku, pemimpin itu tak perlulah pandai serba-serbi. Kalau pandai serba-serbi pun tak jadi apa, kalau buduh serba-serbi pun tak jadi apa. Yang penting, elok serba-serbi. Fikirannya elok, Perasaan dan belasnya elok, jiwanya besar, mendahulukan orang lain dari anak-beranak sendiri (dalam hal-hal meluluskan kontraklah.)
  3. Bagi yang bergelut di Perak itu, ada baiknya dikenang-kenang pantun di atas. Kalau dikenang-kenang, lama-lama muncul juga rasa bersalah kamu itu. Muncul juga rasa haram-jadah kamu itu. Lama-lama, muncul juga rasa ralat yang teramat sangat.
  4. Cukup-cukuplah mendera dan memperbuduhkan orang melayu. kelangsungan politik bukan lagi terletak ditangan ibu-bapa, tetapi terletak ditangan anak-anak mereka. Adakah kamu tengok statistik pecahan umur rakyat Malaysia yang baru? Bagian umur 21-40 tahun adalah yang terbesar sekali. Bagian ini ada pusingannya, dan tetaplah pusingan itu begitu. Dalam setiap 50 tahun, sekali datang pusingannya. Kamu perlu fikir balik, dalam tempoh 10 tahun belakang ini, kamu itu silapnya dimana. Bukannya mencari silap orang itu dimana.
  5. Cara mehnah berpolitik kamu ini sekarang amat berbahaya kepada diri kamu sendiri.
  6. Kembalilah kepada yang haq. Yang batil dan Haq itu terpisah dengan garisan kebenaran yang jelas. Disebabkan itulah ianya tidak tercampur. Jika tercampur sekalipun, yang batil pasti musnah. Aku takut kamu sendiri terlupa dan jauh dari sedar bahawasanya yang kamu itu adalah di pihak yang batil.
  7. Tinggalkanlah yang batil, kembalikanlah yang Haq.

1 comment:

besi said...

dalam politik tiada yang haq atau yang batil........sbb tue org kata politik penuh dengan tipu muslihat....

tunggu pusingan politik yg seterusnya la nampak gayanya,,,
PRU 13

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...