dupavisitometer

MINAL-AIDEEN-WAL -FAEZEEN

Hari ini hari akhir untuk Ramadhon 1428H di ofis. Dari pagi rasa nak bekerja dah tak ada, yang jelas nampak jalan nak masuk kampung aku dengan bayang-bayang sesak lalulintas yang bakal aku hadap sikit masa nanti. Aku naik ofis balik 22 Oct. Cuti sampai seminggu. Kapal sudah disusun baik, dan minyak sudah dalam tangki. Kapal datang, isi minyak. Moga tiada yang ralat major, sebab kalau ralat yang minor, Insyaallah, aku sudah sediakan payung dan back-up plan. Mahu cuti panjang, kena pikir settllement dua bulan, itu pesan lojistik ko-ordinator aku. Macammana ini? aku bayar tol untuk merasa nikmat bersesak-sesak buntut ke buntut (kereta) bila raya? Ini baru namanya Urustadbir Bijak (Smart Governance) yang dipraktiskan oleh pemerintah kita. Kita rupanya tiada pilihan, bersesak untuk kemana-mana. Nasib baik kita sudah ada yang keangkasa, mungkin pada satu ketika kita kemana-mana pun dengan jet melintas angkasa. Nanti Duan datang dari LCCT, aku ambil di K.J, ambil Pak Itam dan Adik Ilah. Meneruskan perjalanan balik kampung, sambil dengar Radio Hot.fm. Kita dengar lagu raya sepanjang jalan dengan ranjau sepanjang jalan juga. Walauapapun yang bakal terjadi pada persekitaran kita menjelang hari raya, semuanya terpisah dengan cerita lain, hanya cerita raya sahaja yang mendapat tempat. Sebab dalam sambutan Aidilfitri ini, tunjangnya Agama, pokoknya keluarga, dan daun dan rantingnya budaya. Ya, Islam dan budaya Melayu ini bukankah simbiosis? Mana-mana pun tidak mendefinasikan mana-mana. Selamat Hari Raya Aidilfitri 2007 Maaf Zahir Batin P/s: Old Cliffordian kiranya mau bersua dimalam raya dikampung Talang untuk menegok meriam dan bergurindam kisah lama, kisah Mat Ober!!

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...