dupavisitometer

10 November Dan Bersih

Seperti yang diduga, 10 Nov banyak mengundang cerita. Laman-laman web/Blog kegemaran ras raka 90% bercerita tentang "Bersih". Dan perdebatan tentang kewajaran tingkahlaku pemerintah, penguasa dan penganjur berterusan tanpa titik henti. Provokasi, salah lapor, berani, berjaya, dan macam-macam lagi. Mari kita fikir jauh sikit, jangan jauh sangat, cukup sampai suasana sejurus selepas pilihanraya, apabila TV3 / RTM umumkan pecahan 3/2 Parlimen jatuh ke Pemenang baru. Apakah rupanya pentadbiran ke-esokkan harinya? harga petrol barukah kita? Kira langsaikah PTPTN kita?Apakah nada penjawat-penjawat awam kita masih sama seperti sebelumnya, iaitu setia dengan pemerintah? berbondong-bondongkah parti yang itu masuk parti yang ini? Apakah rupanya? Apakah perasaannya? Mungkin kita boleh tanya sisa-sisa rakyat CUBA yang masih hidup yang boleh bercerita suasananya pada hari gerakan revolusi Fidel Castro dan kawan-kawannya. Menyaksikan perarakan dan ucaptama penuh bisa tentang kepercayaan bahawa keadilan rakyat sudah tertegak. Bagaimana ya?

6 comments:

Anonymous said...

Lu sudah tua tau. Orang tua, akal mesti mau panjang, baru itu orang muda respek. Lu selalu cakap tarak sama dgn apa lu bikin. Dulu ckp ini mcm, skarang ckp ini mcm, serupa itu lalang. Itu lalang slalu kena tebas psl dia slalu goyang ikut angin. Lu kan sudah ckp, rakyat ku berjalan lurus, rakyatku berjalan terus. Saya pun sudah lupa, saya punya nyanyuk sudah teruk.

Unknown said...

salam rejimen;
Mana menghilang? kerja baru ke? Layanan adil ka kat sana? Aku agak rejimen suka gila duit gaji bayar guna USD. 18 Keturunan tak abis kalau disimpan-simpan, pusing pulak buat meniaga, tambah lagi 18 keturunan. Kalau meniagalah, kalau tak meniaga, lumpuh jiwa, hanya otak menyesal, mulut membebel, roh mati dibunuh bangsa sendiri.
Hidup jangan prejudis, semua nampak buruk, akhirnya kita buat dan cakap apa yang kita tak mampu.mampu nak lawan rasuah? mampu nak meniaga? cukup berani? jangan ada modal/sokongan famili ajer baru berani nak meniaga. itu sama dengan pondan. Ada orang meniaga tak mau jadi kaya kawan, lu punya konsep sudah pesong. Meniaga ke, apa ke, punca cari rezeki. 9/10 meniaga. punca cari rezeki tak sama dengan punca nak jadi kaya. jangan salah konsep gitu. Jangan dengki dengan bangsa sendiri walau dia rasuah/gaji banyak dari aku dan engkau/ kompeni dia nak tolong ke tidak bangsa melayu/sebab melayu kena usaha. Dulu aku cakap, aku lupa, orang pulak salah faham, sekarang hitam diatas putih, putih diatas hitam, bangsaku yang berjalan lurus/bangsaku berjalan terus.Aku berjalan lurus, dan aku berjalan terus. lurus dan terus demi bangsaku, untuk bangsaku. Itu aku..engkau?

Anonymous said...

Aiyak....Ini olang sudah malah....semua ada kuar...Wa minta maaf banyak-banyak....Wa punya akal banyak pendek....Wa manyak bodoh punya olang....Maafkan wa..Wa banyak dosa punya olang...Olang lain pun tatak dosa mcm wa....Minta maaf tauke...Wa cakap takda guna itu akal. Wa sudah nyanyuk. Wa harap lu ampunkan wa kila kosong2. Tolog la wa

Anonymous said...

Assalamualaikum. Aku ingin berkongsi pendapat ye saudaraku Rosli. (1)Mana menghilang? kerja baru ke? Layanan adil ka kat sana? Aku agak rejimen suka gila duit gaji bayar guna USD. 18 Keturunan tak abis kalau disimpan-simpan, pusing pulak buat meniaga, tambah lagi 18 keturunan. Jawapan aku: aku dah cakap, kenal kawan dengan diri sendiri. Jangan kenal melalui mulut orang lain. Siapa ckp byr gaji guna USD? Aku siap dtg umah ko, siap call ko. Ko tak pernah tanya pun dan aku tak pernah bgtau ko aku keja apa. Nampak sangat tahu dari mulut orang lain. (2) Kalau meniagalah, kalau tak meniaga, lumpuh jiwa, hanya otak menyesal, mulut membebel, roh mati dibunuh bangsa sendiri.
Hidup jangan prejudis, semua nampak buruk, akhirnya kita buat dan cakap apa yang kita tak mampu. Jawapan aku: apa yg aku ceritakan psl berniaga itu, berniaga ini sblm ni sbg pengetahuan dan peluang2 yg wujud yg aku nak berkongsi bersama. Aku tau melalui kwn2 dan org lain yg buat psl aku suka dgr org bercerita benda baru yg aku taktau. Aku berkongsi lps tu mesti ramai pikir Iwan tu cakap jer tau buatnya tak. Klau aku tau ramai tak suka dgr, jd aku takkan cerita la psl berniaga2 ni. (3) mampu nak lawan rasuah? mampu nak meniaga? cukup berani? Jawapan aku: Rasuah ni bukan psl mampu atau tak nak lwn. Ini psl dosa atau pahala. Rasuah bole sebabkan keruntuhan semua hal. (4) jangan ada modal/sokongan famili ajer baru berani nak meniaga. itu sama dengan pondan. Jawapan aku: Bagaimana dgn hal kita kalau nak kahwin tapi duit tak cukup. Ibu bapa kita beri sokongan dr segi duit. Anak lelaki tu pondan ke? Mcm mana kalau dulu pejuang2 dlm PKMM minta bantuan kewangan dr rakyat? Pejuang2 tu pondan ke? Mcm mana dulu MARA, TH, Felda dpt duit? Bukan sokongan dr rakyat ke? Pondan ke semua tu? Ko kena faham sokongan dan tanggungjawab. Kita bg sokongan kerana kita sayang dan cinta pd yg kita beri itu. Seperti mana semua ini dibalas balik, itu tanggungjawab mcm mana tanggungjawab ibu dan ayah pd anak dan negara kpd rakyat pula dr segi tanggungjawab sosialnya. Syed Mokhtar dulu berniaga keluarga dia ada tolong. Pondan ke dia? (5) Ada orang meniaga tak mau jadi kaya kawan, lu punya konsep sudah pesong. Meniaga ke, apa ke, punca cari rezeki. 9/10 meniaga. punca cari rezeki tak sama dengan punca nak jadi kaya. jangan salah konsep gitu. Jawapan aku: Yg aku komen syarikat2 yg dibina dgn duit kita semua. Ada aku komen comp Genting, comp Syed Mokhtar dll. Aku tak komen psl comp2 ni jaga kebajikan pekerja2 dia. Gaji yg diberi cukup dan memuaskan hati, telus kpd pekerjanya. Ko pernah dgr rungutan pekerja Giant? Dulu Pemuda Umno ada bising sekejap psl hal tu. Aku dgr dr kwn pekerja Giant. Cth lain, kenapa staff Maybank tak puas hati. Maybank ni bank GLC. Tanya Kerol, staff Public Bank ada bising sedangkan Public Bank ni bank sapa. Apa pendapat ko dgn gaji Pengerusi Maybank yg diwujudkan dgn duit kita semua ini? (6) Jangan dengki dengan bangsa sendiri walau dia rasuah/gaji banyak dari aku dan engkau/ kompeni dia nak tolong ke tidak bangsa melayu/sebab melayu kena usaha. Jawapan aku: aku bukan dengki psl dia dpt rasuah atau gaji tinggi. Ya Allah. Aku marah psl kenapa dia ambil rasuah. Rasuah boleh runtuhkan semuanya. Bukan Islam tak kisah psl byr rasuah ni, mcm mana dgn rakyat yg beragama Islam? Nak maju di tanahair sendiri kena byr rasuah? (7) Dulu aku cakap, aku lupa, orang pulak salah faham, sekarang hitam diatas putih, putih diatas hitam. Jawapan aku: Ni, aku tak faham. Tolong fahamkan keadaan dan situasi sesuatu itu. Jangan dibodohkan orang Palestin sana melawan kereta kebal dgn batu tapi muhasabah diri kita dahulu bagaimana kalau kita berada dlm situasi mereka. Sekian, yang baik itu dtg drpd ALLAH dan yg buruk dan salah itu dtg dr diri aku yg bodoh lg hina di sisi ALLAH ini.

Unknown said...

Wa'alaikumsalam saudaraku Iwan.

Mari kita bincang ini, secara jantan satu demi satu:

1. Itu aku melawak,entahkan benar gajimu dalam USD? kalu ya, aku pun nak keje situ. Dulu, dipulau, rejimen ada cerita pasal kerja yang macam ini dan dicyberjaya.Jadi aku agak kerja yang sama. aku tak tahu dari orang lain, aku tahu dari saudara kita juga, duan. Masa bila duan dah jadi orang lain? Jangan disebabkan kisah 'bear'tu rejimen dah prejudis?

2. Aku suka dengar cerita kau nak meniaga, dan setiap kali itu jugak aku pikir yang macam yang ko agak, rejimen ni cakap aje yang lebih, buatnya tidak. Tapi, kita takde pulak nak pangkah balik atau "qoute" balik kata-kata tu semata-mata nak kondem orang yang bercakap, macam yang rejimen selalu buat. Betul tak? kalu rejimen lupa, baca balik entri blog rejimen "kisah dari filem melayu", rejimen akan faham.Aku tak pikir rejimen tak mampu, aku tahu rejimen mampu,cuma masa aje yang belum.

3. Kalau berani lawan rasuah, berani la. Aku berani. memang rasuah merosakkan, tengok macam Indon, Russia. Sebab ianya dosa, sebab itu kita lawan. Takkan kita nak lawan sebab dia dapat banyak rasuah sedangkan kita tidak? Pemikiran apa ini?

4. Jangan salah tafsir, maksudnya, bila dah ada sokongan famili dan duit modal cukup aje baru nak meniaga. Salah tu. Perilaku itu yang pondan. terima cabaran bila semuanya sudah tersedia. Kalau kekurangan, macam contoh2 rejimen bagi, itu bukan pondan. rejimen pun tahu bagaimana aku menyanjung perjuangan PKMM.

5. Itulah, Agama kita anjurkan meniaga itu 9/10 cabang rejki. Kita yang makan gaji ni pun meniaga juga, meniaga otak dan tenaga. Kita dianjurkan utk tidak menjadi kaya. sebaliknya, bersederhana. Pasal gaji, layanan majikan memang tak pernah adil, sebab sistem penilaiannya subjektif. Produktiviti tu pun subjektif. aku pernah tanya manager KuOk group, mcmane gaji dia masa mula-mula masuk kerja. katanya, masa dia tanya robert kuok masa interview pasal gaji dia, robert kuok selamba ajer cakap, pasal gaji lu tak payah kisah, berapa lu mau gua bayar..cuma gua takut, gua bayar salah orang, rugi la gua.

6. Yang itu aku setuju dengan rejimen 100%. Cuma aku masih menyayangi bangsaku yang rasuah hanya kerana tali akidah, kalimah dan persaudaraan. Yang aku tentang adalah perilakunya yang rasuah/menindas/merompak hak orang lain. NAbi juga menyayangi sahabat-sahabat, dan umatnya, selagi mana mereka masih islam dan tidak syirik.

7. Segala komen aku pasal rejimen, aku tulis hitam putih.Jadi bukti.

Aku dengan rejimen pun jarang berhubung, maklumlah, sibuk memanjang. Nak bertikam lidah/memangkah pun kena dalam blog. Hai, berapa punya sibuk daaaa!

Anonymous said...

1. Ini ayat ko: aku tak tahu dari orang lain, aku tahu dari saudara kita juga, duan. Masa bila duan dah jadi orang lain? Jpwn aku: Berapa kali aku nak bgtau ko, kenal diri org tu dgn diri sendiri. Skarang ada telefon, telefon je la tuan punya badan. Lainlah klau ko taktau no telefon orangnya.

3. Ini ayat ko: Jangan dengki dengan bangsa sendiri walau dia rasuah/gaji banyak dari aku dan engkau/ kompeni dia nak tolong ke tidak bangsa melayu/sebab melayu kena usaha. Jwpn aku: ayat ko, bukan ayat aku. ko selalu fikir yg bukan2.

5. Ayat ko: Pasal gaji, layanan majikan memang tak pernah adil, sebab sistem penilaiannya subjektif. Jwpn aku: Aku komen yg tak adil. Klau yg adil buat apa aku komen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...