dupavisitometer

KEJUTAN: BZZZ! BZZZ!

Ini sudah jadi cerita bangkai gajah yang berbau busuk. Tidak dapat disembunyikan dan tidak dapat di lindung-lindung lagi. Terburai semua isi dan hati perut, terlihat mana yang compang dan mana yang camping. Kuasa ini memang menarik. Jatuh maruah kerananya, menjadi zalim kerananya, terluka juga kerananya.
Rakyat sudah bersuara, dan masih lagi agaknya dalam kejutan antara percaya atau tidak tentang kapasiti kuasa yang dimilikinya. Rata-ratanya masih tersenyum jauh dilubuk hati, masih berkira-kira, benarkah undinya yang satu itu mampu merubah kerajaan lima negeri?
'Pembangkang' kerajaan persekutuan juga terkena kejutan. Dulunya pemimpin simpanan, kini sudah jadi pemimpin utama. Harapnya mereka sedar dan tahu, segala kegembiraan, keselesaan, keyakinan dan kebimbangan rakyat itu kini terpikul di tulang empat kerat mereka. Menuntut itu memang mudah, melaksanakan amatlah payah. Banyak hati yang perlu di jaga, banyak akal pula yang perlu disimpang-siurkan.
'Pemerintah' kerajaan persekutuan bertambah lagi kejutannya. Voltan dan peritnya sukar diukur. Sisi perjuangan telah terlibas 360 darjah. Paradigma perjuangannya masih kekal, cuma beranjakan. Kalau ia benar-benar dinamik dan fleksibel, ini semua perkara mudah. Cuma, perlu difikirkan, yang hilang adalah kepercayaan. Keyakinan barangkali boleh dipulihkan, kepercayaan ini, absurd sifatnya. Tidak terbentuk dan tidak terlihat, cuma boleh dirasai.
Rakyat, pemerintah dan pembangkang kini semakin tenang. Kuasa pentadbiran di Malaysia kini sudah hilang status-quo nya.
Pembangkang kini berjuang untuk keselesaan rakyat terbanyak.
Pemerintah kini berusaha menunaikan janji-janjinya untuk memenangi kepercayaan rakyat terbanyak.
Yang untung, akhirnya, adalah rakyat juga.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...