dupavisitometer

pru bersih & adil: relaiti atau ilusi (masalah kempen)

husam kata ilusi. nazri kata realiti. rashid kata spr tak salah. semua yang dituntut bersih itu, spr dulu lagi dah mintak. tetapi dihalang. bila husam mintak tunjukkan siapa yang halang, rashid bersilat lidah. dia sudah tua. setelah melalui sekurang-kurangnya 4 kali pru, dia barangkali telah lelah dengan selok belok pru malaysia.

spr bersih. spr ikut peraturan. kerajaan adil. tak manipulasi pru, kalau tidak, kelantan pas tak boleh perintah selama 20 tahun lebih. nazri cakap macam menterilah. ikut prosedur dan tatakerja pegawai kanan kerajaan. husam banyak 'counter' dan berhujah dengan fakta nak bagi pas menang. nak bongkar apa yang tidak adil dan tidak bersih dalam pru malaysia. akhirnya, wacana ini pusing-pusing sampai tak jumpa akar pokok. yang jumpa batang pokok, daun pokok, kulit pokok, pucuk pokok dan tanah pokok.

banyak cerita persempadanan semula, waktu kempen, pengundi hantu, undi pos, dan daftar pengundi ragu. 

yang hendak dilihat apa? kita ambik contoh masalah tempoh kempen pru yang dibincangkan.

tuan-tuan, bukan tempoh kempen yang jadi masalah, tapi yang jadi masalah ialah pengisian kempen. 

bila masuk time kempen, maknanya sudah tidak ada eksekutif / legislatif kepartian. yang ada hanya ada khidmat awam yang berkhidmat dengan Yang di-pertuan Agong. eksekutif yang naik ikut parti semua dah bubar bila perdana menteri bubar sidang parlimen dan sidang dun. kabinet tak ada. bila kabinet tak ada, maknanya takda menteri yang jaga kementerian. masalahnya, time kempen yang kementerian dok sibuk kempen untuk umno/bn kenapa? kementerian penerangan dan apa-apa instrumen kerajaan sekalipun kenalah berkempen pada benda yang baik, yang bermanfaat yang ditawarkan oleh parti bertanding dalam pru. 

media kena jadi akses pada rakyat untuk dapat tawaran-tawaran parti yang bertanding. 

rashid cakap jugak tempoh kempen pendek sebab nak berlaku adil pada parti-parti kecik kononnya. alamak tuan, parti kecik itu dia kempen ikut sekadar kekuatan politik dialah, dan dia bukannya nak kempen menang 2/3 parlimen. jangan sebab nak beratkan dia, parti giant / pakatan / barisan ini pulak kena potong hari kempen. 

ada parti yang mengadu tak tahan dengan kos dan belanja kalau tempoh kempen makin panjang. senang sahaja jawapannya. itulah padah bila rasuah jadi instrumen dalam kempen. ajar pengundi kenal dan mesra rasuah masa kempen. bila dah kering modal rasuah, sebab adanya rasuah pulak dalam rasuah, tanggunglah sendiri dosa yang dibuat atas pilihan sendiri. senang cerita, takda duit tak payahlah kempen.

tempoh berkempen penting untuk sesebuah pru. sebab, dalam waktu berkempen sahajalah maklumat jadi free-flow dan bakal-bakal yg baik-baik belaka. pengundi pun nak bermesra dengan bakal yb kalau tak dapat seminggu, dua minggu pun jadilah. sebab, bila menang, yb ini sumpah haram tak nampak muka dah, sampailah masa kempen 5 tahun lagi.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...