dupavisitometer

KLISE' UMUM YANG SALAH

"Rakyat (orang ramai) bukannya seperti dulu, mereka sudah bijak dan pandai memilih".
Maaf, aku sedikit terganggu dengan kata-kata yang klise' seperti ini, terutamanya selepas PRU 12. Kalau kata-kata ini tergunapakai di kalangan penggiat seni hiburan tanahair, tidaklah aku herankan, sebab memang tindak-tanduk mereka sejak azali lagi memang klise' dan kurang jujur.
Apabila kata-kata bernada ini mula meniti dibibir politikus-politikus (tanpa mengira posisi mana), aku mula jadi tidak setuju dan ini membuatkan aku amat terganggu.
Rakyat itu siapa? rata-ratanya, 'rakyat' itu aku, engkau, dia, kawan-kawan kita, mak-mak kita, bapa-bapa kita, kekasih-kekasih kita, cikgu-cikgu kita, bos-bos kita, tok guru-tok guru kita dan bermacam-macam lagi lapisan masyarakat yang mendefinasikan kita.
Jika mereka itu baru kini sahaja menjadi bijak, maka sebelum ini apa? Bodoh? kurang cerdik? pandir?
Ma'af, mereka sudah lama bijak. Cuma kali ini, mereka terlampau cuba diperbodohkan. sedangkan dari pandangan mata kasar mereka, ada yang jauh lebih bodoh. Makanya, Orang pandai tidak pernah memilih untuk jadi berdosa. Lalu mereka berdoa, dan kali ini doanya makbul. Silap engkau juga, tidak pernah suka dengan doa mereka.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...