dupavisitometer

PRINSIP MORAL

Petikan blog http://republikkata.blogspot.com/
Berulang-ulang kali Datuk Seri Anwar Ibrahim (DSAI) mengatakan bahawa beliau atau Pakatan Rakyat (Pakatan) sudah memperolehi sekurang-kurangnya 30 kerusi parlimen yang diperlukan untuk mendapat majoriti mudah bagi menubuhkan kerajaan. Pada 14 April tempoh hari, beliau mengatakan bahawa Pakatan sudah pun bersedia untuk menjadi kerajaan.
Pada semalam (26 April 08), Azmin Ali selaku Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) pula mengatakan bahawa DSAI tidak berbohong mengenai isu ini. Menurut Azmin, beliau (DSAI) punya cukup bukti dan angka. Kenyataan tersebut berikutan analisis dari akhbar web Malaysiakini berjudul Is Anwar bluffing? Analisis dua bahagian itu ditulis oleh Ong Kian Ming dan Oon Yeoh yang antara lain menyebut DSAI mungkin hanya membuat satu gimik politik untuk menggertak Barisan Nasional (BN). Semalam juga berita Malaysiakini dipetik sebagai berkata bahawa Ku Li yang ingin mencabar Pak Lah bagi jawatan presiden pada pemilihan UMNO akhir tahun nanti turut mengingat orang ramai khususnya para pemimpin UMNO bahawa dakwaan DSAI itu berkemungkinan benar.
Dan sementara itu pula Datuk Seri Najib Tun Razak, pada dua tiga hari yang lepas, berkata bahawa dakwaan DSAI tidak boleh dipandang enteng. Dalam pada sibuk pihak awam dan pemimpin-pemimpin politik memperkatakan tentang kemungkin benar atau tidaknya dakwaan DSAI itu, negara sedikit gempar dengan tindakan keluar parti Timbalan Setiausaha Agung Gerakan, Datuk Lee Kah Choon. Tindakan tersebut dibuat oleh Datuk Lee kerana penerimaannya dalam mengisi kekosongan suatu jawatan kerajaan negeri tidak direstui oleh pimpinan parti Gerakan dan BN. (Dan seterusnya...)
Pendapat Ras Raka berkenaan Lompat dan menyeberang berdasarkan prinsip moral. Tindakan DSAI itu dengan apa jua caranya, dan apa jua sebabnya, adakah selari dengan prinsip-prinsip moral yang perlu kita junjung? Tindakan memenjarakan, dan menghina DSAI sewaktu dalam penjara, meleluasakan amalan rasuah, merompak harta rakyat, dan kezaliman juga, adakah selari dengan prinsip-prinsip moral yang kita junjung? Nampaknya, dalam mengejar dan mengekalkan kuasa, moral pemimpin kita ini serupa sahaja, entah kemana-mana.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...