dupavisitometer

Kerajaan Perpaduan UMNO-PAS

Adalah sesuatu yang 'panas' dalam iklim politik Malaysia ketika ini adalah isu Kerajaan Perpaduan UMNO-PAS. Dek kerana PAS baru sahaja selesai bermuktamar minggu lepas, maka perkembangannya PAS selaku parti tua dan lawan paling sengit kepada UMNO dan tempat berpayung orang-orang Melayu-Islam amat menarik banyak pihak. Amat menarik juga jika kita memikirkan perkara yang berikut:-
  1. Siapa yang lebih jujur dan beria-ia untuk kerajaan perpaduan? PAS atau UMNO. UMNO tidak memulakan gerak. Kalau pun benar ada pinangan UMNO ketika majoriti lemah di Perak dan Selangor pasca PRU 12, pinangan UMNO itu lebih kepada usaha untuk mengekalkan kuasa yang terlucut dengan bertopengkan penyatuan umat Melayu. Sedangkan Melayu tidak menolak UMNO, minoriti yang menolak BN.
  2. Siapa yang akan lebih untung dengan idea 'Kerajaan Perpaduan' ini? di satu sisi adanya UMNO, yang remuk dengan masalah dalaman, masalah rasuah politik, masalah akhlak dan sahsiah kepimpinan. Dan di satu sisi lain adanya PAS, yang dasar perjuangannya telah menembos tembok perkauman dan taboo keagamaan. UMNO sebuah parti yang flip-flop, hilang kuasa hilang semua. Sedangkan PAS yang istiqamah dengan tarbiyyah Islamiah, berpaksikan taqwa.
  3. Budak jahat campur budak baik, belum tentu jadi baik, tetapi budak baik campur budak jahat ada peluang jadi budak jahat, sebab 'peer pressure'.

Sekarang bukan masanya untuk PAS untuk berbaik-baik dengan UMNO. Ini masanya PAS bangun dan mendapatkan kuasa yang muktamad. Bila sudah dapat nanti barulah tawarkan kerajaan perpaduan kepada UMNO.

Kemudian, kerajaan perpaduan itu belalah dengan bersungguh-sungguh bangsa Melayu yang UMNO telah lupakan 25 tahun yang lalu.

1 comment:

xrasxras said...

ha ha ha ha ha .... bersatu la wahai org Melayu ... nanti soru missed ...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...