dupavisitometer

Davos Dan Pasaran Kerja Malaysia

Berita buruk pasaran kerja Malaysia 2009 klik sini.
Pakar-pakar ekonomi dunia dan Kepala negara ramai-ramainya sedang bersidang di Davos, Switzerland untuk sepanjang minggu ini. Sepanjang dua hari persidangan, kita dapat menyaksikan bagaimana Putin dan PM China 'membelasah' Geithner, s/u perbendeharaan Obama dan juga Erdogan menyelar Shimon Peres atas tindakan Israel ke atas Gaza.
Itu hanya sampingan. Perkara pokok yang dibincangkan adalah perihal ekonomi dunia yang semakin menguncup, antaranya. (Seperti yang dinyatakan oleh Pengerusi IMF):-
1. Pertumbuhan ekonomi dunia akan menguncup 2% untuk jangkamasa 3 tahun dari sekarang.
2. Mungkin ini krisis ekonomi global terburuk sejak 'The Great Depression', tetapi tiada siapa yang hidup dari zaman itu untuk mengakui hal ini dan membuat perbandingan jelas situasi masa
itu dan sekarang.
3. KDNK dunia terus menguncup, aktiviti pengeluaran dan pembuatan dunia menjadi perlahan. 4. Pasaran kredit (Bank) tidak berupaya lagi memberi suntikan modal. 5. negara membangun (yang berasaskan industri pembuatan) akan menerima kesan paling besar. 6. kemudiannya, pasaran kerja. (hilang kerja) 7. Suntikan modal oleh kerajaan (Bailout) bukan jalan penyelesaian jangka panjang.
8. Contohnya, Jepun pada tahun 1999, melakukan suntikan modal kepada Syarikat-syarikat yang terkesan dengan krisis matawang Asia, tetapi akhirnya mengakui ianya gagal untuk mengembang ekonomi syarikat tersebut untuk jangkapanjang dan terjejas berganda untuk krisis kewangan global kini.
9. Mengakui pasaran modal kapitalis sedang mengalami keruntuhan. 10. membentuk satu mekanisme ekonomi yang mempunyai daya bingkas dan daya pulih yang efektif. 11. Perancangan, perlaksanaan campur sedikit tuah, mungkin krisis ini dapat diatasi dengan lebih cepat. 12. Pengembangan ekonomi berasaskan ketenteraan hanya mengakibatkan kesan yang lebih buruk, daripada segi kewangan dan kemanusiaan.
Dengan berita-berita 'gloomy' ini, masih ada suara-suara sumbang, kononnya ada ekonomi negara kecil seperti Malaysia tidak akan terjejas, kalau terjejas pun lambat terkesan. Mimpi.
Ada ura-ura lagi mahu menaikkan harga gula. Perancangan apa ini? Tadbir urus apa ini? Tidak salah mengaku bodoh sekali-sekala.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...