dupavisitometer

Jalan Raya

  1. Jalan raya sama juga dengan lagu 'batu' oleh Sweet Charity. Merakam peristiwa dan keadaan. Jalan dan batu jalan sebagai saksi zaman. Cuma ia tak bercakap. Bila ia tak bercakap, ia tak boleh dijadikan saksi di mahkamah. Tapi jangan salah anggap, saksi tak boleh cakap tapi sifat sama macam batu ada juga yang pernah turun-naik mahkamah. tilam, contohnya.
  2. Antara yang disaksikan oleh jalan-jalan dan batu-batu jalan itu adalah perarakan. Dan juga demonstrasi. Demonstrasi emosi. Ada yang kata demonstrasi itu tempat melepas demon yang stress. Masalah dalaman. Masalah kejiwaan.
  3. Dan, sebagai layaknya rakyat yang prihatin dan bermaruah, demonstator-demonstator akan turun ke jalan-jalan tanpa jemu, demi perjuangan untuk kemerdekaan fikiran, jiwa dan emosi, dan juga demi kesucian keadilan. Ya, dunia kini semakin tidak adil. Bukannya dunia dulunya adil, cuma sekarang semakin nampak ketidakadilannya.
  4. Tuhan itu adil, khalifah yang diamanahkan tuhan untuk menjaga bumi dengan keadilan itulah yang membuang sifat adil dalam diri mereka sendiri. Lalu mereka menjadi penindas dan penakut, penakut yang takut dengan ketakutan yang mereka sendiri cipta yang bersifat entah apa-apa. Takut kena siasat SPRM, contohnya.
  5. Dan, kerajaan juga boleh membuat duit dengan siri-siri aktif demonstrasi kebelakangan ini. Kerajaan boleh membenarkan siri-siri demonstrasi, dengan syarat, penganjur perlu meletakkan deposit. Berapa? ikut kadar kerajaanlah. 80 kali guna tol boleh 20 persent diskaun, inikan pula demonstrasi. Sebaik-baiknya, jangan ada diskaun. Baru payah sikit 'organizer' nak 'rally' demonstrasi.
  6. Kemudian buat ikut lokasi dan waktu puncak. Kalau ada masa-masa inkues, tuduhan-tuduhan yang separuh gila, kerajaan boleh menaikkan rate demonstrasi.
  7. Kalau tengah K.L, aku congak RM 10 juta pun pembangkang bayar. Pantai Morib aku rasa murah sikitlah, walaupun lepas demonstrasi, demonstrator-demonstrator boleh lepak barbeque, mandi laut. FRU pun tak payah nak buat air pemedih mata, boleh guna air laut. Jimat! Jimat!
  8. Kita satu Malaysia, nak lawan-lawan buat apa. Kita ada hak dalam demokrasi, gunakanlah sebaik-baiknya.

1 comment:

rambai 7 said...

biznez baru ka??

gudluck

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...