dupavisitometer

Jambatan Bengkok Lagi

tidak semena-mena, jambatan bengkok kembali panas. idea asal oleh Tun M ini, yang dibatalkan pada pemerintahan Pak Lah dan kini ditimbangkan semula oleh pentadbiran Najib kembali bergema dengan kenyataan terbaru nazri aziz yang mana keputusan kerajaan kekal dalam pembatalan jambatan bengkok yang menghubungkan Malaysia-Singapura.
realitinya, Singapura yang memerlukan Malaysia, dan seharusnya Singapuralah yang beria-ia untuk berkehendakkan jambatan baru, dan bukan sebaliknya.
namun, mungkin kita tidak berfikir sejauh Tun M. mungkin ada galang ganti dan keuntungan yang bakal disemarakkan, khasnya untuk pelabuhan tanjung pelepas. perlu diingatkan, perdagangan melalui Singapura dilindungi oleh US dan UK, dimana para pengeksport akan menikmati kadar potongan cukai antarabangsa sekiranya barangan eksport daripada pelabuhan singapura.
Inilah kekuatan singapura sebagai negara dagang (trading country), yang banyak beza dengan malaysia selaku negara pengeluar (producing country). sekiranya Malaysia menikmati perlindungan cukai antarabangsa, pastilah kita berupaya untuk mengeksport barangan hasilan dalam negeri dengan lebih murah, kerana pegangan kos masih dalam kawalan malaysia.
berbeza dengan singapura yang mengeksport barangan siap. mudah kira, kita menjual harga kilang, sedangkan singapura menjual harga runcit.
namun, pembinaan jambatan bengkok ini juga akan menyemarakkan dagangan terus singapura-thailand untuk barangan-barangan harian perlu seperti ikan, sayur-sayuran dan buah-buahan. kelebihan nilai matawang singapura secara mudahnya akan menyerap kos penghantaran thailand - singapura.
Begitulah delima jambatan bengkok ini. satu perkara yang membebankan dari mula usaha pembinaannya hinggalah siap, jika diteruskan.
15384

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...