dupavisitometer

NKRA Dan Petunjuk Ekonomi Nasional

2010 bakal melabuhkan tirai. sepanjang tahun bertuah ini, banyak yang berlaku kepada ekonomi domestik kita, jika kita menelitinya atau merasa-rasanya sekali lalu. ya, banyak perancangan ekonomi makro, atau dasar polisi yang digubal, demi kompetitif dan daya saing ekonomi negara di persada dunia, atau lebih tepatnya global.
kita telah merancang untuk dasar ekonomi berimpak dan berpendapatan tinggi, liberalisasi pasaran modal, penjenamaan semula DEB, dan juga, yang paling menyentap jiwa, penstrukturan semula subsidi. selain dari penstrukturan semula subsidi, dasar atau polisi lain belum lagi memberikan kesan.
Dan kita bolehlah mula bertanya kenapa ianya tidak memberikan kesan?
Sebab, pertamanya, kesemua pelan ekonomi global itu, dananya tidak dipegang atau disimpan oleh isi rumah. maknanya, isi rumah kena keluar untuk mendapatkan keuntungan dari dasar -dasar tersebut. itu sebabnya, justifikasi keberkesanan dasar-dasar ini adalah berdasarkan angka-angka yang tiada kena mengena dengan kita, seperti jujuran ekport-import, indeks inflasi, defisit bulanan, jumlah FDI bulanan, pengukuhan ringgit dan sebagainya.
Yang kita sendiri tidak faham dan tahu benar samada dasar-dasar yang dilakukan dan angka-angka yang ditunjukkan benar-benar mencerminkan keberkesanan dasar tersebut. kalau syok sendiri pun, manalah kita tahu.
Dan, penstrukturan semula subsidi itu, tak perlulah kita bincang panjang lebar. betulkah rakyat didahulukan? didahulukan untuk menanggung bebankah kita ini?

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...