dupavisitometer

KRISIS PEMILIHAN: PELUANG DAN ANCAMAN

Pemilihan PAS 2015 akan datang akan jadi lebih hangat dari biasa. Hangat dengan sebab terbentuknya 2 kumpulan yang mengintai peluang tampuk kepimpinan, pro-Ulama (pro-UG kononnya) dan Pro-professional + jebon (Perkukuh PR). Kenapa ada nama jebon tidak dapatlah dipastikan kenapa. 

Ini bukan perkara laur biasa. 
Persis krisis pemilihan Umno tahun 1988 antara dua tokoh pemimpin, Mahathir - Ku Li 1988 dengan fraction A dan Fraction B. Kini, semakin hangat dalam PAS berkenaan pertembungan dua golongan kepimpinan, iaitu paksi Ulama dan paksi professional. Getus dan riak pemisahan ini terjadi sekitar 2008 dan berkembang dan membarah secara jelas sehingga kini. Puncanya kelam, namun yang pasti kelemahan kepimpinan itu sesuatu yang pasti. kurang efektif itu satu bab, tetapi tentangan yang istiqamah itu tidak pula di selesaikan dengan cara yang bersungguh. ini menyebabkan syakwasangka satu pihak ke satu pihak yang lain itu bertambah. bukan terhadap pemimpin, tetapi dikalangan pendokong akar umbi. 

yang jelas, kepimpinan di Selangor dan Kelantan itu berbeza. latar belakang nya juga berbeza. campuran sosial nya juga berbeza. tuntutan nya juga berbeza. semoga mereka faham. 

Cuma, pengurusan krisis kena mantap. Sebab, krisis adalah ancaman (threat) dan sekaligus peluang (opportunity) untuk PAS menambahbaik mutu keberhasilannya sebagai alternatif kepada UMNO. pelik, jika sebelum ini 'perpecahan' dalam UMNO adalah opportuniti kepada PAS, tetapi 'perpecahan' dalam PAS adalah oportunititi kepada siapa? 

adakah kita akan menyaksikan tokoh baru akan muncul selepas hujan? Adakah benar sepertimana bacaan politik sesetengah pihak bahawa Husam adalah Presiden material.

Jangan di lupa, sebelah sana juga sedang mengalami krisis kepimpinan. dan seperti biasa, Tun Mahathir perlu berada di situ. 

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...