dupavisitometer

POTENSI (POTENTIAL) DAN HABUAN (REWARD)

dalam tajuk pengurusan sumber manusia, secara spesifiknya pengurusan bakat (talent management) oleh sesebuah syarikat adalah bertujuan untuk:-

1) meningkatkan keupayaan sumber secara organik
2) sebagai pelan penggantian (succession plan)

Contoh: 
syarikat mengenalpasti sumber manusia (prospect) yang berpotensi untuk dibangunkan, untuk keuntungan syarikat masa hadapan (melalui tambahan kecekapan productiviti) dan juga sebagai calon yang sesuai untuk menggalas tanggungjawab yang lebih tinggi untuk syarikat di masa hadapan. 

cakap pendeknya, generasi pelapis untuk pacu kelangsungan syarikat di masa hadapan. kelainan cabaran di iklim perdagangan / perniagaan semasa adalah berbeza pada zaman yang berbeza dan mempunyai dinamika yang berbeza.

baik.

di sini, terdapat elemen penting untuk pembangunan sumber manusia ini. iaitu kata dan tafsiran POTENSI.

Potensi bermaksud, identified prospect itu layak dari segi standard dan cabaran yang diberikan dan keupayaan untuk  ditingkatkan kelayakannya itu, melalui sejarah produktiviti dan ratio kejayaannya menangani masalah / projek / target tertentu. itu dari segi tafsiran syarikat.

potensi juga bermaksud harapan, peluang dan tambahan tanggungjawab yang diyakini oleh identified prospect. mainan dan keyakinan dalaman. sumber motivasi. personal target. tafsiran potensi inilah yang menjadi faktor pemacu (derived factor) untuk calon ini terus - terusan berusaha meningkatkan dan mencapai potensi yang digambarkan oleh pihak pengurusan kepadanya samada secara jelas atau tidak. tafsiran potensi ini kepada prospect adalah lebih kepada kepercayaan kepada keupayaan diri sendiri. whatever it takes. 

namun, seringkali dilupakan oleh pihak pengurusan adalah bentuk habuan (reward) sekiranya identified prospect ini benar - benar mencapai standard potensi achievement yang digariskan. 

adakah prospect ini akan dapat reward yang sepatutnya bila dia merasakan dia sudah berusaha dan mencapai piawaian potensi yang ditetapkan.

apakah yang akan terjadi sekiranya prospect itu mendapati rewardnya tidak berbaloi ataupun tidak setimpal? 

oleh itu, elemen potential and reward adalah sama pentingnya untuk kejayaan pengurusan bakat (talent management) sesebuah syarikat.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...