dupavisitometer

TGHH DAN MAT SABU SOKONG PM

dalam percaturan politik semasa, disaat - saat keperluan kepada sokongan dan bangkangan, TGHH dan Mat Sabu kali ini secara berterus terang menyatakan sokongan kepada PM.

bukan persetujuan keuntungan politik sepertimana yang kita tahu (mahathir-najib fiasco), tetapi atas prinsip pertukaran PM perlu mengikut lunas - lunas demokrasi, begitulah lebih kurang.

ini adalah satu strategi politik yang genius. dan banyak yang salah faham sekiranya membaca hanya kepada tajuk, bukan isi. 

maknanya, dalam satu ketika, PAS di puncak kuasa, jika berlaku pengkhianatan, idea dijatuhkan dari kuasa selain dari cara yang dibenarkan melalui lunas - lunas demokrasi telah ditolak awal - awal oleh TGHH dan Mat Sabu. 

strategi ini adalah serampang dua mata, dimana mengekalkan kepimpinan lawan yang 'goyang' dan sekaligus mengangkat profesionalisma PAS dalam hal naik-turun seorang PM di masa hadapan. 

logiknya, PAS sepatutnya mempunyai sama nada dengan pakatan (DAP+PKR) untuk menuntut apa yang patut dituntut, tetapi kenyataan terbaru PAS ini sudah lain dari harapan kawan dan lawan. 

dalam politik, inilah yang berlaku. realiti of politics. sembanglah apa nak sembang, tapi siapa licik dialah yang dapat. lebih kurang begitulah.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...