GST. topik panas 2015. banyak yg terkesan, banyak yang ambil peluang, banyak yang bertungkus lumus. propaganda tak kena. Penerangan pada industri, bisnes kecil kecilan komprehensif.
Tapi, pada rakyat kebanyakan, Lemah. Banyak kutukan nakal, soffi jikan, abu bakar omar berselirat dalam whatssapp. apa boleh buat. orang takde channel nak salurkan kemarahan.
banyak pendapat pasal GST. economist kata elok. rakyat kata beban. peniaga kata beban dan diorang takkan ambik peluang. pengguna rasa peniaga dah mula ambil peluang. legally illegal profit making, siapa tak nak ambik, ye tak?
banyak juga benda tak selesai. 6% charges dalam telco. kerajaan kata tak kena GST. Telco kata kena GST. bila meeting, akhirnya refund dalam bentuk kredit. maknanya ada dan tiada. ada GST masa beli, tapi dipulangkan balik masa utilise.
nampak kelam kabut. sehari sebelum 1 april, masih ada lagi kedengaran confusion pasal mana yang kena GST, mana yang tak kena.
sepatutnya semua dah kaw tim. tinggal nak bukak complaint centre and execution sahaja. tapi in the end lain jadinya.
dalam bab pengguna, sepatutnya pengguna jadi lebih bijak untuk elak peniaga ambik kesempatan. tapi semalam, starbucks masih penuh, kopitiam with overprice drinks masih penuh. kalau kata GST ni buat barang mahal, maka perlu diingatkan, harga starbucks and other succes badge in spending ni sebelum GST lagi dah mahal.
untuk harga barang turun lepas GST, perlukan kerjasama pengguna untuk tighten up the buying choices and expenditure planning. reduce demand over supply. process ni backwords and progressive. kena ada consolidation phase. both seller and buyer to reconcile and corrective the supply and demand. baru boleh nampak rasional GST will reduce the price.
tapi, kalau expending behaviour masih sama, kita kena tengok balik siapa yang rebut peluang dan siapa yang memberi peluang.
It is still a long and comprehensive topics, but it will fall under bad management or bad planning.
No comments:
Post a Comment