dupavisitometer

Kampung Puchuk Kelompang

dalam satu sessi laporan harian istana negeri beringin rendang, sultan shahrul nizam telah bertanyakan keadaan kampung-kampung dalam jajahan beliau. yang mula-mula membuat laporan adalah kampung puchuk kelompang.
penghulu kampung puchuk kelompang telah melaporkan bahawa kampungnya tidak mempunyai apa-apa masalah, dan berterima kasih atas kebijaksanaan baginda dalam menguruskan hal-ehwal begeri beringin rendang.
ini, sistem laporan beraja ortodoks telah berjalan sekian lama. datang arus masa berlalu, corak laporan ini pun berubah, sesuai dengan kehendak zaman.
pada masa ini, tanah melayu ini masih lagi dalam peliharaan sultan masing-masing. turun kepada Pm atau MB, turun ke ADUN atau ahli parlimen, dan turun kepada ketua-ketua masyarakat. ia semakin kompleks dan bersimpang siur, sesuai dengan pertambahan populasi kependudukan negara ini.
cuma, laporan yang disampaikan itu tetap sama. semuanya berkaitan dengan masalah-masalah umum kampung dan kawasan. dan, pasti, sultan mendengar dan mahu memberikan selesaian yang terbaik.
masalahnya, rakyat mengadu dengan ketua atau wakil kawasan. (ADUN atau Parlimen). adakah rayuan dan laporan-laporan rakyat itu benar-benar sampai ke telingan sultan atau penguasa?
atau yang sampai itu hanya bodek-bodek baik punya dan cerita-cerita bisnes dan projek.
alahai semala mak nenenk wakil, jalankanlah tugas dengan jujur dan amanah. Contohilah penghulu kampung puchuk kelompang dibawah jajahan sultan shahrul nizam.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...