dupavisitometer

Bayangan Hipokrasi

Hipokrasi adalah penipuan. Penipuan yang bermatlamat. Hipokrasi, dalam bahasa mudahnya adalah cakap tak serupa bikin dan bikinan yang tidak serupa dengan percakapan.
Kita boleh menyaksikan pelbagai bentuk hipokrasi, bergantung dengan matlamat akhir si hipokrit.
Ada yang kita sangka adalah sebaik-baik insan, yang boleh kita kesan samada dari latarbelakang keluarga, keilmuan, keperibadiannya atau apa sahaja yang hendak kita tafsirkan rupa-rupanya adalah seorang yang hipokrit apabila kita melihat dia ditekan, dipengaruhi atau terbuai dengan matlamat yang telah dipilihnya sendiri, yang mana amat malang, matlamat itu sama sekali berlainan dengan sifat-sifat yang baik-baiknya tadi.
Maknanya, ia jadi hipokrit dengan sifat-sifat baiknya demi matlamatnya yang negatif. dan begitulah juga sebaliknya, ada yang hipokrit dengan sifat-sifat jahatnya demi matlamatnya yang baik. Namun, ini jarang-jarang sekali kita jumpa dewasa ini, kerana sifat masyarakat itu sendiri yang kagum, dan terpana dengan kebaikan-kebaikan yang digembar-gemburkan. Dan sudah lumrah di Malaysia ini, jarang perkara yang baik-baik terlepas dari lensa dan berita perdana, baik dari pihak kerajaan mahupun pembangkang.
dalam masyarakat yang dipanduarah oleh para-para politikus, adalah sesuatu yang mustahil untuk kita menafikan dan membutakan mata dan fikiran kita kepada amalan hipokrasi yang dilakukan oleh mereka.
Biarlah, walaupun politikus itu sah benar seorang hipokrit, sekurang-kurangnya ia membuat kebaikan. Begitukah caranya kita berfikir? Jika ya, why i'm not surprise...

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...