dupavisitometer

Di Pondok Kecil

'Di Pondok Kecil' dan 'Sunnah Berjuang', adalah koleksi nasyid NadaMurni tatkala ia masih bergerak secara indie. Ya, sebelum bergerak secara mainstream, Raihan, Rabbani dan Hijjaz adalah satu kumpulan nasyid, dimana albumnya adalah koleksi hikmat sebahagian taliban-taliban sekolah-sekolah agama satu malaysia.
Terutamanya, bagi tuan punya blog, nasyid 'di pondok kecil'. Dari segi apapun, samada dari segi cara ia dilagukan, lirik, alunan suara, waima bak kata Ogy 'air lagunya' pun, nasyid ini berat dengan kesedihan yang pilu lagi memilukan.
Secara umumnya, lagu ini berkisarkan akan perasaan, perbualan dan kisah seorang abang yang cuba menenangkan si adik yang bersedih dengan kepergian ayahnya yang menyahut panggilan jihad.
Si ayah hanya meninggalkan pesan 'Jaga adikmu baik-baik, ayahkan pergi jauh. Diam-diamlah sayang, doakanlah ayah semoga diterima'. Si abang menenangkan si adik, dimana si abang memahami sungguh-sungguh akan keperluan dan nikmat berjuang menuju syahid, yang dituju si ayah.
Keluarga ini bukan keluarga kaya, mereka miskin. apabila si ayah pergi, tinggallah anak-anaknya di pondok kecil mereka, dipantai ombak, berbuih putih, dengan hati dan perasaan yang beralun-alun.
'Di Pondok kecil' - orginal version-
'Di Pondok Kecil' - Ae-Man feat Bazli UNIC (re-edit version)

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...