dupavisitometer

Polarisasi Kaum 1 Malaysia

Sikit masa nanti kita akan dibanci. kita akan masuk statistik umum negara. antara tujuan banci ini adalah untuk memudahkan kerajaan untuk memetakan polarisasi kaum-kaum di malaysia ini. tambahan pula kita sudah satu malaysia.
Selain dari polarisasi kaum, kerajaan juga akan mempunyai data akan pendapatan isi rumah. maknanya, dengan polarisasi kaum dan pendapatan isi rumah secara umumnya, kerajaan dapat juga memetakan kadar nisbah kekayaan mengikut bangsa dan polarisasi kaum. sifirnya mudah, polarisasi kaum mencetak kadar pendapatan isi rumah, secara umumnyalah.
tetapi, polarisasi kaum juga boleh kita saksikan di pusat-pusat membeli belah, sebagai contohnya di Kuala Lumpur ini, sekitar KLCC, Pavillion, SOGO, 1 Utama, The Curve, Uptown dan Ikea. itu samplenyalah.
jika kita setuju kadar polarisasi kaum adalah berkadaran dengan pendapatan isi rumah; apakah jawapan kita kepada soalan-soalan ini:-
i) siapa punya paling banyak kedai (taukeynya siapa?)
ii) pekerjanya pula rata-ratanya siapa?
iii) yang beli pula rata-ratanya siapa?
iv) yang window shopping pula siapa?
v) yang beli new arrival rata-ratanya siapa?
vi) yang beli sales 70% siapa?
vii) yang jual guna van rata-ratanya siapa?
ternyata, dalam bab ekonomi, dalam bab pemilikan kek ekonomi, dan dalam bab persaingan perniagaan semacam tidak wujud semangat satu malaysia.
dalam hal kuasa beria-ia benar hendak jadi satu.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...