dupavisitometer

Pencarum, Modal Dan Dividen.

semenjak kes sime darby, ramai yang bercakap macam auditor. kenapa yang ini, kenapa yang itu. semua nak bertanya.
tetapi, berapa ramaikah yang sedar, apa itu sime darby? sime darby adalah penjana ekonomi korporat kerajaan, melalui sayap pelaburan kerajaan, terutamanya PNB dan EPF. bungkusnya Sime darby bererti pelaburan kebanyakkan pencarum ASB dan EPF juga turut terjejas dari segi pulangan.
untuk kita prihatin ya. tetapi untuk terus menuding jari menyalah-nyalahkan sime darby akan keputusan pelaburannya, mungkin kita kena berfikir lagi.
Jujurnya, siapa yang boleh menjamin pulangan setiap pelaburan? dilaburkan perbelanjaan pendidikan kepada anak-anak, jika terus juga dengan keputusan peperiksaan yang kurang memberangsangkan, siapakah yang salah?
samalah juga halnya dengan sime darby. sime darby perlu terus melabur dalam projek-projek berimpak tinggi, demi mengaut untung pelaburan modal oleh pemodal (PNB & PF) demi pulangan yang baik kepada pencarum-pencarumnya dengan kaedah dividen.
Yang perlu kita prihatin, bukan projek pelaburan ratusan juta ringgit itu, tetapi cara ianya dilakukan, dan unsur-unsur kelabu pelaburan, sehingga yang tinggal hanya yang hitam-putihnya sahaja. ini kita boleh prihatin.
harus diingat, pencarum PNB & EPF rata-ratanya melayu, bukan satu malaysia. golongan peniaga tidak mencarum di EPF.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...