dupavisitometer

sofi jikan dan bohsia 2012




minit ke 40 hingga 45 durasi filem bohsia 2012 adalah terbaik dan klimaks. dek lakonan, bahasa tubuh dan riak muka yang mantap, sedetik aku percaya si keting bergegar hatinya...terima kasih pada lakonlayar dan arahan teliti dan 'lain macam' syamsol yusof.

memang sepanjang durasi filem ini, lakonan 'si keting' yang dipersembahkan oleh sofi jikan sangat 'hidup' dan di kembang dengan baik. dari kepada lawak, jahat, kurang hajar, kejam dan akhirnya ganas. maknanya, 'misteri' sifat antagonis keting ditimbulkan satu persatu, yang disesuaikan dengan sturktur awal wataknya  sebagai seorang rempit ranking top tang terlalu hot di penang yang kemudiannya terpaksa berhijrah ke KL. dan keting adalah 'ketua' pada racing yang beretika. aduiii...


disebabkan keting terlalu kuat di dalam tangan sofi jikan, watak lain yang boleh di kira 'hidup' juga. namun, watak-watak penting lain seperti nabila huda, zizan, salina saibi, harun salim bachik dan samsol sendiri dirasakan 'setakuk' bawah dan tak sama level dengan watak keting.

di sepanjang cerita samsol kekal mendatar sebagai hero, zizan mendatar juga sebagai side-kick hero. harun cuma supplement pada pasangan hero dan sidekick. pertaruhan watak hitam putih antara salina dan nabila juga tidak seimbang, walaupun untuk kali ini watak salina ada juga sekali dua menonjolkan kekuatan.

namun aku kira samsol telah menggarapkan bohsia 2012 jauh lebih baik dari bohsia edisi lalu dan seimbang dengan penceritaan dan mesej. dan scene pada minit 40-45 tayangan memang terbaik.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...