dupavisitometer

bankrupt nation?


hari ini bercangggah lagi. terbaru, kita tidak menuju ke'bankrupt'an sebab kita punya vast economic of scale dan sokongan ekonomi domestik yang stabil. begitulah lebih kurangnya. dan ianya belum muktamad.
ianya belum muktamad sebab subsidi proposal oleh pak menteri dulu masih lagi dalam fasa mengumpul maklum-balas rakyat. samada kita, rakyat bersetuju dengan proposal pak menteri atau tidak.
Pak menteri juga yang informed, tanah melayu ini boleh jadi the next greece, jika sesuatu tidak dilakukan pada perbelanjaan subsidi oleh kerajaan. tiada lain kerajaan dalam dunia ini yang tertanggung menanggung beban subsidi macam tanah melayu ini. nak membela dan memberi makan orang- orang melayu ini rupa-rupanya memang satu beban yang berat.
sekarang, cuma ada satu soalan. bankrupt ke tidak kita ni?
Subsidi isu sensitif. potong satu, runtuh semua. naik harga petrol, barang semua naik. kadang-kadang parking pun naik. naik harga gula, barang semua naik. caj jamban pun boleh naik kalau gula naik. Naik minyak masak, semua barang naik. agak-agak berapa kfc dengan mcdonald nak caj pelanggan. jangan main-main, kfc dengan mcdonald guna minyak masak sekali goreng sahaja, bukan macam kita dirumah guna dua tiga kali.
semua sekali nak bagi naik? nak kata hilang akal macam kasar sangat.
ini tanah melayu yang diberkati dan penuh dengan rahmat. hasil mahsyulnya SUBHANALLAH! cukup. dengan izin-Nya dan usaha kita Insha'Allah tiada sebab untuk tanah melayu ini bankrupt.
kecuali jika para pimpinannya bankrupt dengan nilai-nilai Islam dan moral. Bankrupt dengan RASUAH!

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...