dupavisitometer

Peguam Dan Jenayah

aku punya perancangan lain untukmu micheal, ujar vito. mungkin seorang senator, senator micheal corleone. paling tidak pun, sebagai seorang peguam. jika rompakan itu dilakukan oleh 4 orang yang bersenjatakan pistol, dan seorang peguam bersenjatakan briefcasenya, nescaya, si peguam itu akan lebih banyak hasil rompakannya.
itu pendapat vito corleone, seorang godfather, ketua keluarga mafia dalam filem godfather tentang peguam dan jenayah. karya mario puzo ini, selaku penulis asal filem ini, memberikan gambaran tepat akan sangkut-paut peguam dan jenayah.
seorang peguam lazimnya arif akan permainan undang-undang. seorang peguam bukan seperti seorang judge dred, yang mendakwa sekaligus menghukum. kadang-kadang seorang peguam dipihak defendan, kadang-kadang dipihak plainitif.
banyak orang jahat dalam dunia ini, tetapi yang paling jahat adalah orang yang menggunakan akses kuasa dan kepandaian untuk melangkah melepasi batas yang sepatutnya, atas sebab terlalu mementingkan kehendak isi perut sendiri.
biarlah ini menjadi siri akhir peguam dan jenayah, dan terakhir sekali dalam rentetan jenayah kejam negara. kita wajib merasa selamat di atas tanah tumpah darah sendiri.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...