dupavisitometer

duit conteng

satu benda yang aku rasa bengong dan tak faham pasal sharjah, kita akan selalu jumpa duit kena conteng. yang diconteng itu pulak, selalunya bermacam-macam nombor dan garisan, dan kadang-kadang tulisan hindi / urdu.

dan aku agak, ianya sekadar contengan tambah-tolak dan kiraan baki. kadang-kadang ada jugak macam alamat rumah. kenapalah malas sangat india-india dan mamak-mamak ni (india masuk islam, melayu panggil mamak, kat sini banyaaaaak sangat mamak, cuma diorang tak dapat taraf melayu dan jadi ketua bahagianlah...har har har) nak tulis dekat atas notebook sendiri.

ok, sebelum itu aku explain sikit keadaan sharjah, uae ni. sharjah ni, kalu nak kira pak arabnya (warga asal emirates a.k.a emirati) sikit sangat. sudahlah sikit, kaya pulak, jadi emirati ni banyak jadi tokey dan enjoy life kat kawasan-kawasan terpencil. negara kaya woiii, income per kapita 19 ribu dollar setahun, apa ada hal. jadi, yang run big business dan small businesses kat sini kebanyakkannya imgran india dan pakistan. rasanya takde imigran negara arab lain, sebab kebanyakan negara arab ni kayo berdengung. kenapa pulak diorang nak migrates? qatar kayo. oman kayo. kuwait kayo. saudi kayo. yaman, kayo.

jadi, yang bersungguh-sungguh bekerja kat sini dan tokey-tokey kecik adalah indian dan paki. manpower pulak banyak filipino. dan disebabkan stiff competition, dan affrodable, kebanyakan fast-foosd business, retailer dan services macam part-time cleaner, laundry, semuanya offer door-to-door dan home delivery. kiranya kalu baju kotor dah banyak, call jer laundry, adalah staff dia yang datang collect kat pintu umah.

sama jugak kalu tiba-tiba rasa lapor tengah-tengah malam, buleh call 24H home delivery, pastu tunggu jer lah dalam 20-30 minit, sampailah order korang tu. sama jugak kalu terasa nak minum pepsi 2 tin, just call grocery shop, adalah staff dia yang datang hantar. cuma siapkan duit jer.

disebabkan nature business home delivery inilah agaknya kebanyakan duit-duit kertas kat sharjah ni ada yang kena conteng. dan sebab itu jugaklah kebanyakkan yang diconteng adalah nombor yang mungkin kiraan baki, nombor rumah, dsb.

punyalah kedekut, sampai nak beli note book kecik 1 ke 2 dirham pun nak berkira. haii...nanti aku cerita lagi pasal betapa kedekutnya orang-orang india dan paki nih... 

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...