dupavisitometer

(84) maybe he's next


presiden syria, bashar al-assad yang kini menghadapi pemberontakan rakyat yang bangun berikutan mood revolusi tunisia, mesir dan libya, mengingatkan kuasa barat 'westerner' bahawa sebarang campur tangan dalam politik domestik syria akan menyebabkan 'gempa' di rantau middle east. 

ini disebabkan oleh, menurut bashar, syria adala sebuah negara yang mempunyai lanskap politik serta sejarah yang berlainan dengan mesir, tunisia dan libya.juga, faktor syiria merupakan hub ekonomi middle east juga perlu diambilkira, dan westerner barangkali tidak mahu melihat sebuah lagi afghanistan dilahirkan di tengah-tengah middle east.

rakyat syria yang telah bangun menentang kerajaan pimpinan bashar dikatakan telah meningkat tekanan, dan seramai 50 orang awam telah menjadi mangsa dalam tempoh 48 jam ini.

bashar al-assad telah berkuasa selama 11 tahun (2000-hingga kini) dengan mewarisi permerintahan bapanya, hafez al-assad yang sebelum itu memerintah syria selama 29 tahun (1971-2000). bahsar al-assad mewarisi perjuangan domestik bapanya menentang ikhawnul muslimin sejak 1950, dan dia berkata akan terus menyambung perjuangan bapanya itu.

bashar al-assad telah menghalang media antarabangsa memasuki syria sejak tercetusnya pemberontakan rakyat tersebut. 

sumber: Syria's Assad warns Western powers

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...