dupavisitometer

Kalau Sudah terhantuk Baru Nak Mengadah, Maka Tunggu Masa Sahajalah Untuk Rebah

Apa kualiti Pemimpin yang baik. Ada macam-macam, tetapi kita tidak boleh tidak menidakkan akan kualiti untuk berfikir secara konseptual ataupun kelebihan untuk memandang dan merancang ke hadapan untuk masa hadapan. Baca baik-baik, konseptual, bukannya sexual.Tun M memilikinya, bahkan dialah yang terbaik dan yang paling konseptual, sebab Malaysia, dengan daya usaha dan kelebihannya ini, sudah jadi begini. Tetapi, itu secara material dan infrastruktur. Yang ditinggalkan selepas itu, kita semua pun tahu, huru-hara.Tok Guru Nik Aziz juga memilikinya, sebab TG ini orang yang rapat dan mahir benar (pada aku mahir la) dengan Al-Quran. Al-Quran itu, memang sudah sedia konseptual, sebab ia diturunkan Allah, yang mana manusia itu diciptakan dan diciptakan semata-mata untuk kembali kepadanya. Pada tahun 1970-80 an lalu, TG ada menyebut, UMNO ini bertongkat, tongkatnya MIC dan MCA. Maka MCA dan MIC itu perlu dilemahkan dulu sebelum PAS dapat melemahkan UMNO.

Juga Vito Corleone, dalam Godfather 1. Vito juga dikurniakan dengan daya fikir konseptual. Tetapi dalam bentuk mafia 'underworld'.

Ciri-ciri seorang pemikir konseptual, adalah terperinci dan istiqamah. Datanglah apapun, pemikir konseptual ini jarang sekali hilang fokus dan kecundang ditengah jalan.

Pemikir konseptual selalunya boleh mengagak dan menjangka bila ia akan terhantuk, dan dimana dia akan terhantuk. Selepas berkira-kira, dia mula mengadah dan merancang agar dia tidak terhantuk. kalau terhantuk pun, hentakannya dipastikan minimal.

Oleh sebab itu, peribahsa 'sudah terhantuk baru nak mengadah' ini dijadikan peringatan dan kata sifat untuk seorang yang tewas ataupun dalam kata budak-budak 'shuffler' sekarang, 'loser'.

Situasi sekarang, bila kalah baru nak cakap berubah, hai...penat sikitlah bang. Selalunya, kalau sudah terhantuk, dan hantukan itu kuat, selalunya kita tak sempat nak berubah, sebab kita sudah pun rebah.

Nota:
Penulisan ini tiada kena-mengena dengan sesiapa, baik yang hidup ataupun yang mati. Ini hanya perbincangan akan perihal ilmu pengurusan, dalam bab 'Organization Behaviour: Selecting Your leader'. Sekian dimaklumkan.

3 comments:

besi said...

itulah mainan politik

Anonymous said...

kah kah kah .. rugi aku x betting ngan lu smlm .. prediction lu x betoi ... lena betoi aku tdo smlm ... apa khabar penyokong mukriz ???

Ras Raka said...

Kualiti pimpinan itu sebetulnya jauh lebih penting dari politik.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...