dupavisitometer

menyambut ramadhan di rantau orang (sharjah, uae)

Alhamdulillah, Ramadhan Al- Mubarak datang lagi, dan bersyukurlah orang-orang yang diberikan nikmat oleh Allah SWT untuk mengerjakan ibadah di dalam bulan puasa. ikut ceramah ustaz haslin, para sahabat nabi dulu 6 bulan menjelang ramadhan sudah pun bersedia gear lima untuk merebut peluang bulan ramadhan. begitulah serius dan fokusnya golongan terpilih. moga-moga, kesempatan ramadhan kali ini berjaya direbut oleh kita semua. Insha'Allah.

Ramadhan kali ini untuk aku agak istimewa. sebab aku duduk di sharjah. negeri pak arab. khabarnya, sepanjang bulan ramadhan ini, semua perniagaan berkaitan makan dan minum ditutup di waktu siang. tak kira muslim ke tidak, semuanya tertakluk dengan undang-undang yang sama. macam malaysia jugak, kebanyakkan perniagaan dan kompeni tutup awal. government tutup setengah hari. entah betul entah tidak, ahad nanti tau lah samada betoi atau tidak government tutup setengah hari ke tidak.

yang paling aku tunggu-tunggu macam biasa, sembahyang terawihlah apa lagi. dapatlah terawih sekali dengan pak arab nih. dulu aku selalu tunggu sembahyang terawih live dari makkah dan madinah, insha'allah tahun ni, sekarang boleh tengok full, sebab beza sharjah dengan time sembahyang makkah satu jam jer. 

dan, ramadhan kali ini pastinya agak mencabar. cuacanya panas membahang. subuhnya awal, seawal 430 pagi, dan maghrib lebih kurang malaysia, 715 malam. pukul 3 dah kena bangun sahur dah nampaknya. 

mengenangkan sambutan ramadhan di malaysia, terkenangkan wajah isteri dan anakku si adel. ramadhan kali ini, si adel dah boleh berbuka sama. di harapkan bondanya bersabarlah dengan kerenah si adel nanti.

aduh, sungguh rindunya aku pada malaysia. tapi bersabarlah dulu, sedikit masa lagi, fajar akan menyinsing dan cahayanya pasti menghangatkan hati kita semua. 

Marhaban Ya Ramadhan Al- Mubarak. Ya Allah, terima dan redholah dengan apa yang kami usahakan. 

Salam Ramadhan.



No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...