dupavisitometer

Kaliber Seorang Pemimpin

Apa yang melayakkan seorang pemimpin itu, menjadi seorang pemimpin?
Adakah pemimpin dan daya kepimpinannya itu dilahirkan melalui genetik keturunannya
atau pun melalui serapan faktor-faktor persekitarannya yang menyebabkan dia memiliki ilmu
untuk memimpin ataupun hanya kerana dia seorang yang berbakat?
Hal ini sudah didebatkan berkurun lamanya, dan malang, masih tidak mempunyai jawapan tegar.
Dan, bukan semua pemimpin itu berkaliber. Apa yang dimaksudkan dengan kaliber? Dan bagaimana pula kita mengenal seorang pemimpin itu berkaliber?
Dalam Islam, Pimpinan yang berkaliber adalah terdiri dari mereka yang paling tinggi takwa-nya pada ukuran mata kita, dan paling hampir hidupnya dengan syariat Islam. Dan mereka ini seringkali menolak untuk memimpin, kerana merasakan mereka tidak layak, dan bila ditanya siapa pula yang layak, mereka sendiri gagal memberi nama. Kerana insan terpilih ini sedar, bukan nikmat jawatan dan puncak kuasa itu yang penting, tapi timbal balik tanggungjawab itu yang tidak tertanggung. Amanah bukan sebarang amanah, amanah untuk kesejahteraan umat.
Dalam profil sejarah pimpinan agung dunia Mongol dan India contohnya, siapa yang boleh tidak kagum dengan Temujin dan Gandhi. Dua personaliti yang berbeza, cara pimpinan yang berbeza tetapi daya pimpinannya teguh dan melakar sejarah dunia yang hingga kiamat tiada siapa yang boleh mengulanginya.
Dalam berjuta-juta rakyat Mongol dan India pada waktu itu, kenapa perlu Gandhi dan Temujin yang menyerah diri untuk memimpin? Adakah mereka fikir mereka mampu dan mereka punya kekuatan untuk menjadikannya realiti?
Pemimpin yang berkaliber mesti berilmu, dan berhemah. Dan dia mesti berada ditempat untuk meminpin apabila diperlukan ia untuk memimpin. Dia perlu kedepan, Dan dia perlu berani.
Dalam riuh-riuh engkau jadi calon ke tidak...fikir-fikir dulu engkau cukup berani atau tidak untuk menangani isu babi, berani atau tidak menolak rasuah, dan paling penting, berani menegakkan syiar Islam yang mulia.
Sekian.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...