dupavisitometer

Masihkah Kau Ingat / Semua Orang Tahu

Sehingga ke hari ini, lagu Kopratasa dan REM diatas tidak menjuarai carta-carta retro radio tanahair. Dipilih orang pun kurang. Teringin benar aku mendengar kedua-dua lagu itu dipinta dengan ucapan yang berbunyi begini:-
"Saya tujukan lagu ini khas buat ibu,ayah dikampung, Dj bertugas, sahabat handai dan juga semua yang terlibat dalam siasatan video klip Lingam"
Samada kita kurang sensitif atau sudah hilang sensitiviti, aku kurang pasti. Waktu Puteri Diana mati dalam terowong, lagu i'll be missing you tercatat sebagai lagu yang paling diminta orang sebagai mengingatinya. Dalam hal-hal politik dan kenegaraan, kita bebas untuk mempercayai apapun, samada persepsi jati, propaganda jadi-jadian, ataupun lambakan fakta. Politik itu rahsia, dan kepercayaan berpolitik kita juga rahsia, selagi mana tidak bercanggah dengan anjuran dan syiar Islam seluruhnya.
Wayang gambar bertajuk inkuiri diraja ini masih panjang, dan malangnya hanya menambah persoalan dari jawapan. Minggu ini mungkin lebih menarik, kerana watak utamanya mula menonjolkan diri. Kalau dalam filem, kira-kiranya sudah sampai ke pre-klimaks dan kita sukar pula menjangkakan bila klimaksnya.
Suatu masa dulu, ada Jamaican-Rastaman yang amat popular yang sering menuturkan kata-kata ini dalam lagu-lagunya;
"you can fool some people sometime, but you can't fool all the people all the time"
Jaga-jaga, dia mungkin bangkit dari kuburnya dan hadir ke inkuiri Diraja, untuk membuktikan kata-katanya itu benar belaka.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...