dupavisitometer

The Bodyguard & The Assassins


Dari kiri: The Beggar, The Heir, The Policeman, The Concubine, The Gambler, The Revolutionary, The Entertainer, The Rickshaw Man, The Fiance, The Assassin, The Tycoon.
The Bodyguard & The Assassins, mengambil tempat pada tahun 1906, sekitar 4 hari sebelum tokoh revolusi China moden, Dr. Sun yat sen mengadakan perjumpaan dengan ketua-ketua cawangan revolusi China sekitar 1907-1908. Perjumpaan itu selain dari membuka peluang kepada revolusi untuk bermula, ianya juga satu peluang untuk plot pembunuhan politik oleh kerajaan monarki China.
Kerajaan monarki Qing dilihat sudah terlalu rasuah serta menjadi belaan British. Rakyat tidak punya pilihan selain menolak monarki penuh, dan mengembalikan hak dan kuasa kepada rakyat.
Dan, berlakulah pertembungan 'bodyguard' (Dr. Sun) dan 'Assassins' (Maharaja China).
Ianya berkisar masyarakat Hong Kong (Koloni British) yang punya kebebasan untuk tapak revolusi dan perkembangan ideanya. Dan, bagi pendokong-pendokong idea revolusi, merasakan dr. Sun seharusnya dilindung dengan apa cara pun.
Sesungguhnya, 10 tahun dulu, revolusi adalah untuk memberikan kehidupan yang lebih baik kepada 400 juta rakyat China yang lain. Pada hari ini, Revolusi bermaksud ianya harus ditempah dengan darah, air mata dan menuntut pengorbanan kita semua. -Dr. Sun Yat Sen
Dan, idea itu kekal.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...