dupavisitometer

Indecent Proposal


Indecent proposal. ini kisah cinta american. apabila ianya american, kita boleh menduga apa bentuk cinta yang dipersembahkan. cinta yang tiada pedoman, hanya berserah kepada hawa nafsu. namun, bukan itu yang membuatkan filem ini benar. yang membenarkannya adalah perihal moral, kesetiaan dan kemaafan.

apakah harganya seorang isteri? mungkin tidak ternilai. dalam cerita ini, si isteri berharga USD 1 juta. Dan, duit dalam cerita ini tidak peernah membahgiakan. duit hanya menyediakan keseronokan dan romance yang artificial dan palsu.
apabila desakan dan nilai-nilai moral bertentang, konflik dalaman yang tercetus bukan alang-alang. Suspicious, ragu-ragu dan untrustworthy feeling mendominasi si isteri dan apatah lagi si suami. threat untuk si suami juga bukan alang-alang, John gage, seorang womanizer yang multimillionaire. John Gage juga hebat diranjang. ranjangnya pula diatas bot, puncak romantisme yang hanya boleh diangankan oleh isteri-isteri yang terperangkap dalam duniawi average.
konflik ini berpanjangan, menghancurkan kepercayaan dan kesetiaan yang dibina kononya atas cita dan cinta yang sejati. akhirnya si isteri menjadi bosan dengan kecurigaan yang berpanjangan, dan si suami hancur jiwanya dengan resah perbandingan kekurangan dirinya dengan pesaingnya.
akhirnya, cita dan cinta itu berkecai jua. apabila berkecai, realiti mengambil tempat. dan sebaik manapun fantasi tidakkan dapat menongkah realiti. Realiti akhirnya menaut kembali kasih yang berkecai, menyusun keping-kepingan dan mengukuhnya kembali.
Perasaan yang halus itu tidak dapat dilihat, hanya dapat dirasai dengan mendalam.
begitulah kisahnya.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...