dupavisitometer

Umur Yang Ke 21 Tahun

pada lewat 2001, aku dan kawan-kawan melepak di satu kedai minum, pantai timur, bersebelahan pasar besar kuala kangsar. hingga ke hari ini, kedai itu masih disitu. kedai ini seakannya kunjungan tetap ex-cliffordian kerana itulah 'port' berkumpul, bersembang dan ketawa. pada zaman persekolahan hinggalah kekal sebagai tempatt berkumpul walau ketika itu ada yang mengaji di Universiti.
ketika itu rasanya universiti cuti semester.
Di pantai timur, ada kedai nasi lemak dan sate. bila sudah minum, terasa pula nak makan. aku bangun untuk memesan nasi lemak. sedang berkira-kira lauk apa, seorang pakcik awal 40-an beramah mesra dengan aku.
"anak umur berapa?" tanyanya. "21", aku menjawab.
"bagus, 21 adalah umur paling best dalam dunia", katanya lagi, terus berlalu.
aku hanya tersenyum, tanpa memikirkan sangat kata-katanya.
Kini, dihujung 20-an, aku kembali teringat akan kata-kata pakcik itu kembali.
benar, selepas umur-ku yang ke 21, masa berlalu terasakan pantas. hambatannya, terlalu pantas.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...