dupavisitometer

tragic hero.

tragic hero yang sempurna
ramai yang kata micheal corleone tragic hero. sebab wataknya diubah seakan-akan hero, sedangkan dia adalah salah seorang 'kepala' penjahat, yang akhirnya ditamatkan riwayatnya penuh tragedi, dengan pembunuhan anak perempuannya, kehancuran keluarga dan tanpa kekuasaan seorang 'don. ini adalah sesuatu yang sangat tragedi. sebab itu aku kata micheal corleone adalah tragic hero yang sempurna.

didunia ini, memang banyak tragic hero. saddam contohnya. kematiannya tragic. gaddafi sangat-sangat tragic. Mubarak belom lagi. mubarak belum sampai tahap tragedi. mubarak 'orang jahat'. jika kita lihat 'jalan cerita' saddam dan gaddafi, seakan-akan sama. 'hero' rakyat yang diangkat kerana menolak amerika (yang pada itu merupakan satu 'cause' yang mulia di sisi rakyat), kemudian secara perlahan-lahan bertukar menjadi ditaktorian (pembunuhan musuh-musuh domestik dan kronisma)yang perlahan-lahan juga 'menempah' satu pengakhiran yang tragic untuk diri mereka sendiri.

akhirnya, saddam dan gaddafi bertemu tragedi di lubang tikus tikrit dan lubang najis sirte.

di tanahair juga, perang 'ghaib' putrajaya juga sedang menuju kemuncaknya. ada kelompok yang cuba 'menawan'. ada juga kelompok yang cuba 'mempertahan'. dengan apa sahaja. setiap 'peperangan' pasti punya tragedi.

dan tragic hero pasti ada dalam setiap tragedi. persoalannya sekarang, siapa?

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...