dupavisitometer

putihkan lagu bawaku pergi

bawaku pegi kena haram
masalah besarnya lari dari rumah bawak passport. bukan lagu. tanpa lagu pun, masalah lari dari murah dan gejala-gejala moral hubungan terlarang dua hati pasti terjadi. bila lagu 'bawaku pergi' kena haram, aku rasa macam ada yang tak kena. lagu hanyalah sekadar lagu, dan jika level pemahaman kreativiti yang disconnect antara pencipta lagu dan pendengar, itu masalah lain. dan dengan sebab disconnection itu menjadi sebab untuk mengharamkan sesebuah lagu, itu rasanya tak betul.

pada pendapat aku, jika lagu malique ini diharamkan atas 'tuduhan' menggalakkan remaja lari dari rumah, maka secara logiknya lagu menggalakkan remaja itu bercinta harus diharamkan dulu. sebab tanpa cinta, tidaklah teringin langsung mana-mana remaja nak tinggalkan rumah. kalau haramkam 'bawaku pergi' kena haramkan jugak 'aku cinta padamu', 'azura', dan lain-lain lagulah yang menggalakkan percintaan. tapi, itu utopialah namanya. sebab tema percintaan, love n hate merupakan antara komoditi terbesar dalam penciptaan malaysia/melayu, selain dari lagu-lagu patriotik jalur gemilang 14 warnanya. 

masalahnya kat sini, disconnection dengan tahap kreativiti karyawan dan pendengar, dan paling teruk, pihak kementerian.

lagu hanya sekadar lagu. jika kita nak jauh lagi, lagu hattan yang liriknya 'ada kala menjunam, ada kala melayang' tu dah cukup lucah dan salah mesejnya tu. lagu wings/ search siap cerita pasal tunggul, cerita pasal air itu pun dah cukup lucah kalau sampai connectionnya. lagu aku mawar pudar warna jay jay dan dayangku intan itu pun dah melanggar norma-norma kemelayuan dan promote sex before married dah kalau nak kira. namun, kalau kita boleh terima lagu-lagu ini dalam lingkungan kreativiti yang munasabah dan sekadar hiburan semata-mata, kenapa kita tak boleh berlaku adil dengan lagu bawaku pergi malique?

kita selalu mempunyai persepsi yang salah pada benda yang salah, terutamanya dalam kita menangani isu-isu islam, hiburan dan politik kita sehari-hari. lagu hanya sekadar lagu. bukan nak menghasut atau tidak. lagu bukannya boleh memberikan contoh, yang boleh memberikan contoh ialah orang dan ahli-ahli masharakat. tanpa lagu, percintaan tetap terhalang, tetap nak buang bayi, tetap nak berpeleseran kat kelab malam, tetap nak berzina, sebab semua ini daya penghasutnya adalah nafsu, syaitan dan hilangnya pertimbangan baik-buruk dan halal haram tuan empunya diri dan orang-orang sekelilingnya. 

stigma negatif berkenaan usaha kreatif malique yang dihantar kepada masharakat yang hanya berpaksikan polemik dan ketidakadilan ini adalah sangat merugikan. ianya pasti mempunyai kesan yang mendalam pada senior song/writer macam malique, pendokong perjuangan musiknya, rakan taulannya, para peminatnya dan juga anak-anak muda yang menjadikan malique sebagai contoh dan inspirasi serta kesungguhannya hampir 15 tahun lamanya hanya untuk survive dan leave a mark dalam industri musik malaysia yang sekangkang kera tapi selut dan kalut dengan lumpur sell-out, media propaganda, kontor-provo-versikasi dan egoistik.

ini hanyalah ulang tayang apa yang terjadi dengan isu black metal suatu masa dulu, dimana media arus perdana dan kementerian gagal untuk connect the dot between balck metal ritual dan black metal music. 

for record untuk kesekiankalinya aku nak terangkan apa beza black metal ritual dengan black metal musik. black metal ritual adalah salah satu dalam banyak-banyak black ritual dan seni perbomohan yang menyambah dan minta pertolongan syaitan, macam vodoo, dan macam cerita-cerita hantu dalam tivi dan astro dan kat wayang. kadang-kadang, filem-filem dan drama - drama itu lagi 'black metal' dari lagu black metal. tak kecoh nak banned pun? siap untung juta-juta.

sedangkan black metal hanya sekadar musik. hanya bunyi gitar yang bising dan distort, suara growl high and low tone dan set dentuman drum yang keras dan deras. maknanya, takde beza band black metal dengan band tersohor tanahair search, kalau korang tak faham lagilah. apabila polemik black metal ini menjejaskan scene metal tanahair secara besar-besaran, cuba tanyakan berapa banyak talented guitarist, drummer, vokalist dan song-writer genre metal yang berbakat besar dan authentic dalam scene metal malaysia yang mengundur diri, sedangkan pada period itu, metal scene tanahair adalah yang teragung di asia tenggara.

musik dan ritual tidak kena mengena.
orang yang mengena-kenakannyalah yang salah. 

bawaku pergi dengan masalah lari dari rumah tidak ada kena mengena.
orang yang mengena-kenakan keduanyalah yang salah sangat-sangat berfikiran negatif.

aku dengan ini menentang langkah kerajaan mengharamkan lagu bawaku pergi dan mohon lagu itu diputihkan dengan serta-merta dan sokonglah kebebasan insan kreatif sebab diri engkau tu sudahlah tak kreatif, bagilah orang kreatif ceriakan dunia ko.

sapa yang tak puas hati, i am not going anywhere...


sumber: rotikaya / beautifulnara

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...