dupavisitometer

leadership

dalam filem invictus, lakonan semula peristiwa jejak kemenangan springboks, mandela dan francois pienaar, mandela sebagai presiden afrika selatan yang baru pasca apartheid, dan pienaar, selaku kapten springboks (kulit putih), punya tanggungjawab besar.

mandela untuk menyatu-padukan afrika selatan sebuah negara hitam-putih harmoni, dan pienaar pula sebagai kepala springboks dalam world cup rugby. kedua-duanya terperangkap dengan prejudis rasisma, stereotype dan skeptical masharakat umum afrika selatan.

ketika itulah mandela berpendapat bahawa jalan perpaduan negara asimilasi hitam-putih baru ini memerlukan inspirasi. iaitu, sesuatu yang membolehkan rakyat dan masharakat umum percaya, sebagai every single brick of the nation, mereka mempunyai peranan. cuma, masalahnya, apakah inspirasi itu? jawapannya mungkin ada pada springboks. tapi, siapa pula yang sanggup menghidupkan inspirasi buat springboks? disinilah hadirnya pienaar dalam master-plan mandela.

berikut, adalah transkripsi script 'invictus', scene mandela-pienaar dengan isi leadership yang sangat membekas, khususnya untuk aku;




LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...