dupavisitometer

cerita pasal kontraktor india dan pakistan (bahagian 2 - Akhir)

 
akhirnya si kontraktor india menunaikan janji dan melawat sahabatnya si pakistan. sejurus sampai di lapangan terbang, alangkah terkejutnya dia apabila melihat sahabtanya itu sudah sedia menunggu dengan sebuah helikopter.
 
'marilah naik, rumah i lebih kurang macam rumah u juga, jauh..' jawab si pakistan.
 
dalam perjalanan selama 20 minit itu, akhirnya mereka sampai dan mendarat di atas istana agam milik si pakistan. dalam kekaguman, dalam perkiraan si india, segala kemewahan dan kehebatan rumah sahabatnya ini sangat jauh jika dibandingkan dengan apa yang dimilikinya.
 
di sebelah kiri istana agam itu terletak garaj kereta-kereta dan kenderaan-kenderaan pilihan si pakistan. model kereta mewahnya jauh lebih banyak dan 'rare' jika dibandingkan dengan koleksi yang dimilikinya. si india benar-benar terkejut...
 
setibanya waktu makan tengahari, mereka berdua menjamu selera dengan makanan mewah bersama-sama hali keluarga sabatnya itu. selesai menjamu selera, dua sahabat ini meminggir ke sudut istirehat yang menghadap sebuah taman yang mendamaikan yang seluas mata memandang.
 
akhirnya, si india memberanikan diri untuk menyoal sahabatnya itu.
 
'you ni business macam i juga. tapi untuk 10 tahun dengan semua ini, apa rahsia you?
 
si pakistan diam. lama dia bermenung dan menghirup teh pekatnya. kemudian dia memanggil salah seorang dari pembantunya, dan membisikkan sesuatu. si india diam memerhati.
 
'kurang-kurang 180 orang yang berkhidmat di rumah ini...' hati kecilnya si india berkira-kira.
 
akhirnya pembantu sahabatnya tadi kembali dengan sebuah binokular di tanganya dan diserahkan kepada si india.
 
'cuba you teropong ke sebelah utara taman ini...' perlahan si pakistan bersuara.
 
si india mula meneropong. jenuh dia meneropong dan membesarkan fokus, masih tak kelihatan apa-apa. akhirnya dia mengalah.
 
'you suruh i teropong dan tengok apa ni...' tanya si india, sedikit kecewa.
 
lalu si pakistan bersuara...
 
di arah utara itu seharusnya ada jambatan dua hala yang menghubungkan wilayah ini. ianya projek kerajaan yang aku menangi 10 tahun yang lalu.
 
ya...sejak 10 tahun lalu aku 'claim' belanja membinanya, namun seperti yang you tengok, i masih di peringkat 'design drawing' lagi...
 
akhirnya mereka berdua sama-sama ketawa.
 
moral dari cerita ini:-
 
1) antara kerajaan india dan pakistan secara realiti...sama sama kuat rasuah.
 
2) businessman india dan pakistan memang pandai membelit dan mengampu.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...