dupavisitometer

india, china dan malaysia

12 hari sebelum raya haji tahun 2012, telah berlaku satu perbualan ringkas antara aku dan direktor jabatan aku, seorang expatriat perancis yang berkhidmat di sini.

soal jawab itu sekitar isu world food supply and demand. antara lain soal jawab itu masuk kepada topik big buyers. kalau merujuk pada big buyers, aku tau sang direktor akan merujuk kepada india dan china. soalannya, sekiranya harga komoditi makanan mancanak naik, atau menjunam turun, siapa yang lebih reaktif terhadap pasaran?

selepas berhujah lebih kurang, aku jawab india.

tapi, sang direktor jawab china. katanya, berdasarkan sejarah dan ketamadunan yang panjang, dibuktikan orang-orang china lebih agresif dari orang-orang india. China lebih agresif (dalam perang dan penguasaan ekonomi contohnya) sebab china penuh dengan orang orang yang nak take charge. dan india selalunya lembap dan perlahan, tak padan dengan kapasiti rakyatnya yang mencecah 1.2 billion itu. 

untuk merdeka pun mereka bergantung harap dengan gandhi, katanya.

dan malaysia pulak orangnya terlalu perlahan dengan politik dan penyelewengan. orangnya rasa bersalah untuk menegur orang yang melakukan kesalahan. mereka sering mendiamkan diri atau duduk di tengah tengah dan memerhati. mendiamkan diri, dan membiarkan masalah itu menyelesaikan masalahnya sendiri. itu ayatnya.

masalah menyelesaikan masalahnya sendiri.

aku cuma tersenyum. apa dia tau. dia bangsa peranchis. bangsa penjajah.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...