dupavisitometer

40 juta, tajaan private jet dan tajaan haji

seperti yang dilaporkan oleh sinar harian, sumbangan politik berjumlah 40 juta adalah tidak salah sekiranya dilakukan mengikut prosedur yang betul. dan fakta kepada amalan 'berpolitik' ini tidak pernah tercabar untuk pihak yang menerima 'sumbangan' itu.

cabar mencabar dan kutuk mengutuk hanya terjadi dikalangan penyokong kental dengan cara sondol menyondol antara satu sama lain.

sondol menyondol juga terjadi apabila lawatan ke kawasan terpencil dilakukan dengan private jet, dimana tajaan itu diterima setelah ketuanya yakin bahawa tukang sponsor tidak mempunyai 'kepentingan' di mana-mana negeri yang dibawah kekuasaannya.

dan, sondol menyondol juga berlaku tidak lama dulu, apabila seorang menteri besar dikhabarkan akan menunaikan haji secara 'sponsor'. namun begitu, tajaan itu di batalkan oleh menteri besar itu sendiri, demi menutup pemuka pemuka fitnah walaupun tukang sponsor tidak mempunyai kepentingan terhadap wilayah wilayah pentadbirannya.

kalau mengikut justifikasi yang direkodkan oleh sinar harian, sponsorship 40 juta, tajaan private jet dan tajaan haji itu, tiada salah apa pun. 

kalau tidak salah, kenapa saling sondol menyondol?

dari segi pengurusan persepsi, hanya sang menteri besar sahaja yang dapat kad hijau. lagi dua, dapat kad merah. jelas, mekanisme integriti yang mengawal dari dalam tidak wujud dan sangat lemah perlaksanaanya dikalangan para politikus dan parti yang di dokongnya.

kalau beginilah caranya, tahun ini indeks rasuah kita meningkat lagilah jawabnya.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...