dupavisitometer

Perihal Jodoh, Pertemuan Dan Cinta

Agaknya, jodoh, pertemuan dan cinta ini perkara yang paling misterius di dalam dunia fana ini. Sebelum datangnya cinta, perlulah jodoh menjenguk dulu, dan pertemuan boleh jadi perlu, boleh juga jadi tak perlu.
Apabila Adam diturunkan ke bumi, merantau jauhlah ia sebagai pentadbir bumi Allah ini, dan juga mencari padanan jiwanya (Soulmate) iaitu Hawa. Pencarian ini, sesetengah riwayat mengatakan mengambil masa 40 tahun. Apabila sampai di tanah Arafah, ia pun bermunajat memohon keampunan kerana ingkar larangan Khuldi, dan di Arafah jugalah ia bertemu Hawa.
Sejak itu, berlaku berbagai kisah mengenai cinta dan pengorbanan cinta, yang bukan semata-mata untuk menjulang cinta itu sendiri, tetapi untuk membuktikan ungkapan pepatah melayu, bahawasanya kalau sudah jodoh tidakkan kemana.
Oleh kerana urusan-urusan perjodohan itu misterius, maka perhubungan anak cucu Adam-Hawa hingga ke hari ini yang diberi nama cinta, masih lagi misterius dan sukar dalam penafsiran. Jodoh dan cinta ini, adalah modal karya-karya agung dunia, dan idea-idea hebat dunia.
Oleh itu berhati-hatilah dengannya kerana kuasanya melampau.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...