dupavisitometer

Apa Yang kita Harapkan?

Dalam sekuel "Harry Potter and The Order of Pheonix", dalam satu adegan, bilamana Harry Potter, Ron dan Hermoine turun dari keretapi untuk memulakan penggal persekolahan baru di Sekolah sihir Hogwarts, datanglah Malfoy kepada mereka bertiga. Seperti biasa, Malfoy akan mengeluarkan kata-kata cukup nista dengan niat 'membakar' hati 3 sahabat tersebut.
Oleh kerana Harry sedikit 'weng', dia telah termakan 'bakaran' Malfoy hingga hampir-hampir bertumbuk. Ron, yang terkejut dengan tindakan Harry yang selama tenang dan ini tidak pernah mempedulikan 'bakaran' Malfoy, bangun menghalang dan berkata, "Tenang Harry! Dia itu Malfoy, apa yang kamu harapkan daripadanya?". Mendengarkan itu, barulah Harry tenang dan membiarkan Malfoy berlalu pergi.
Ya, apa yang boleh Harry harapkan daripada Malfoy? Jauh sekali kata-kata pujian, gurau senda dan huluran bantuan. Makanya, tepatlah nasihat si Ron supaya tidak mengendahkan si Malfoy, kerana Malfoy wujudnya memang begitu, hanya untuk menyakitkan hati-hati mereka, dan padanlah mereka tidak mengharapkan apa-apa kebaikan daripadanya.
Jika kita mahu berfikir, adegan ini sedang dipentaskan oleh pentas politik Tanah Melayu ketika ini. Bezanya, bila kita berfikir, pasti kita bertemukan jawapannya, sedangkan pementasan itu masih berlangsung tanpa penamat, tanpa jawapan. Kenapa? Kerana pementasan ini, jika diperhati betul-betul, sudah menyimpang dari skrip.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...