dupavisitometer

Batu Puteh Yang Dikatakan Menang-Menang

Umum telah maklum, ICJ telah memberikan hak mutlak Batu Puteh kepada Temasek, dan meninggalkan Tanah Melayu dalam kerugian. Cuma, bukankah sepatutnya ia begini;-

Tanah Melayu ini tanah berdaulat. Kemudiannya dijajah. Semasa dijajah, Inggeris dan Belanda membahagi-bahagikan wilayah kekuasaan masing-masing bertukar sesama sendiri dimana akhirnya Melaka jatuh dibawah kekuasaan Inggeris. Seterusnya, pada tahun 1957 Tanah Melayu merdeka bersama denganTemasek dan menyusul kemudiannya Sabah dan Sarawak pada 1963. Bukankah semasa Merdeka itu, apa yang diiktiraf oleh kemerdekaan adalah Tanah Melayu dan tiada terpisah sedikit habuk antara hak-hak Tanah Melayu dan Temasek. Bukankah sepatutnya sebarang surat-surat persetujuan pembahagian wilayah yang antara Tanah Melayu-Temasek terbatal dengan sendirinya sejurus apabila Temasek bersetuju untuk merdeka bersama-sama Tanah Melayu dan sebarang tuntutan berasaskan perjanjian bermula daripada tarikh 31 Ogos 1957 dan ke depan?

Tanah Melayu tidak meminta untuk dijajah dan tidak pernah rela dengan penjajahan. Apabila ia mencapai kemerdekaannya tanpa syarat (melainkan ianya bersyarat) seharusnya dikembalikan apa yang dulu menjadi haknya pada seperti asal atau menyamai asal kedudukannya sebelum ia dijajah. Berbeza dengan Temasek, ia memilih untuk keluar dari Tanah Melayu, maka ia hanya layak pada apa yang ia patut terima dengan budibicara Tanah Melayu. Jika prinsip ini digunapakai, maka sepatutnya apa sahaja perjanjian yang ada pada tarikh ia keluar dari Tanah Melayu sudah di kira terbatal dengan sendirinya.

Dan, tiadalah kekecewaan yang paling besar apabila ada seorang pembesar negeri mengatakan keputusan ini keputusan 'Menang-Menang'. Dari segi apa yang kita menang? Tidak kedengaran walau sekali pun kita beria-ia mahukan 'Middle Rocks'. Yang kita mahu Pulau Batu Puteh. Sebagai seorang pembesar, ada baiknya mengawal patah bicara, jangan sampai terkeluar komen persis komen seorang pengurus bolasepak kebangsaan.

Yang terlepas, terlepas sudah. Nasi yang ditanak, sudah menjadi bubur. Hakikatnya sekarang, wilayah Temasek semakin membesar dan wilayah kita semakin mengecil. Moga jadi peringatan generasi kini akan kesilapan yang telah dilakukan generasi tua masa terdahulu dan generasi tua 50 tahun kebelakang ini. Jangan kalian ulangi lagi.

Relakanlah orang memperkecilkan tanah kamu sekali ini, namun jangan sekali-kali kamu rela orang memperkecilkan Agama, Maruah dan Kebebasan kamu. Walaupun sekali.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...